Voelen jij en je collega’s zich Secure2Go?

Het afleggen van huisbezoeken, posten in woonwijken, alleen aanwezig zijn in een wijkpost of een horecacontrole op rookbeleid of geluidsoverlast. Veel ambtenaren komen rechtstreeks in contact met de burger en niet zelden komen ze daarbij in een bedreigende situatie terecht.

 

‘Om kwart voor drie stond ze in mijn kantoor, snikkend en met een diepe ademhaling. Het linker oog dik en blauw, een kleine hechting in de wenkbrauw…

 

Sociaal rechercheur Leonie was twee uur eerder tijdens een huisbezoek slachtoffer geworden van een cliënt die plotseling agressief werd. Hij blokkeerde Leonie en haar collega Stan de weg naar buiten en bedreigde ze met de dood. Toen Stan, zoals op de training geleerd, aangaf dat hij graag een oplossing wilde zoeken op voorwaarde dat de man ze naar buiten zou laten haalde de cliënt ineens uit. Leonie kreeg een klap op haar oog en Stan belandde door een harde duw op de grond. Hij kreeg daarna een rake trap tegen zijn ribben. Duwend en trekkend hebben Stan en Leonie zich een weg naar buiten geworsteld en zijn naar hun auto gevlucht.

 

Tijdens bijeenkomsten van Divosa had ik al vaker gehoord over dergelijke incidenten maar mijn collega’s zijn gelukkig tot nu toe altijd gespaard gebleven. Tot vandaag dus.’ (Esther, afdelingshoofd handhaving SZW)

 

De arbeidsomstandighedenwet (Arbo) stelt dat een werkgever verplicht is om haar werknemers een veilige werkplek te bieden. Maar wat nou als die werkplek het publieke domein is? Of zelfs het privédomein van de burger? Hoe kun je veiligheid dan garanderen?

 

Een goed agressieprotocol, het aanstellen van een agressiecoördinator, een training omgaan met agressie en het inzetten van ervaren medewerkers zijn preventieve maatregelen. Toch sluit je met preventie niet alles uit.

 

Het is dan ook heel belangrijk dat medewerkers die in een dreigende situatie terecht komen altijd alarm kunnen slaan en daarbij dan zeker zijn van snelle hulp. Dit kan met een mobiele noodknop waarmee onopgemerkt, met één druk op de knop, hulp kan worden ingeroepen. Bovendien wordt na een alarm direct door een centralist meegeluisterd met de situatie. Deze opnames kunnen in het geval van verbale bedreiging ook worden gebruikt als bewijsmateriaal bij een aangifte.

 

Wil je weten hoe je kunt zorgen dat jouw collega’s Secure2Go zijn? Download dan nu de whitepaper ‘Mobiele persoonsalarmering voor professionals’.

 

Of download hier onze brochure!



Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.