Wees voorbereid op agressie met mobiele persoonsalarmering van Secure2Go.

Veiligheid voor medewerkers van woningcorporaties

Veiligheid voor medewerkers van woningcorporaties is een belangrijk thema. Professionals in diverse functies van de woningcorporaties worden regelmatig blootgesteld aan agressie. Helaas is hier een stijgende trend in waar te nemen.

Het Fonds Leren en Ontwikkelen Woningcorporaties (FLOW) biedt op haar website allerlei tools en informatie op gebied van Arbo onderwerpen voor de corporatiesector. FLOW stelt dat bijna de helft van de medewerkers van woningcorporaties regelmatig te maken krijgt met agressie of geweld.

Binnen de corporatiesector wordt circa 45 procent van de werknemers regelmatig geconfronteerd
met agressie of geweld.
Bron: (FLOW, 2020)

Daarom is het belangrijk dat professionals kunnen vertrouwen op een betrouwbaar alarmeringssysteem om collega’s of politie snel in te kunnen schakelen. Secure2Go biedt diverse oplossingen om snel en onopvallend, overal en altijd te kunnen alarmeren.

Zowel binnen de muren van corporatie, als daarbuiten tijdens ambulante activiteiten. Met een druk op een discrete knop worden een gecertificeerde alarmcentrale en/of collega’s snel ingeschakeld.

Hoe kan ik veilig werken in de corporatiesector?

Veilig werken in de corporatiesector is een voorwaarde voor iedere professional die zich elke dag opnieuw inzet voor het woonplezier van anderen. Om dit veilig te kunnen doen, is het belangrijk dat de organisatie een goed agressiebeleid heeft. Agressietrainingen voor de medewerkers en gemeenschappelijke normbepaling zijn daar onderdelen van.

Maar helaas kan iedere professional, hoe voorbereid ook, terecht komen in een risicovolle situatie waarbij sprake is van dreiging of agressie. Dan is het belangrijk om te weten dat er mogelijkheden zijn om op een makkelijke, gebruiksvriendelijke en onzichtbare manier snel te kunnen alarmeren. Een compacte alarmknop biedt dan uitkomst. Secure2Go heeft een breed aanbod van mogelijkheden om dit voor jullie medewerkers mogelijk te maken.

Cube veiligheid-woningcorporaties-zwarte knop

Wat gebeurt er als ik op een noodknop druk?

Na een druk op de noodknop ontstaat er direct een verbinding met het platform van Secure2Go. Ons platform activeert vervolgens automatisch een scenario. Doormelding naar onze gecertificeerde alarmcentrale is het meest toegepaste scenario. In de alarmcentrale zal een getrainde centralist vervolgens binnen 30 seconden meeluisteren met de alarmknop.

De centralist schakelt de juiste hulp in, nadat de melding geverifieerd is. Verificatie betekent dat de centralist hoort dat er sprake is van dreiging of agressie, of dat de gebruiker een afgesproken ‘codewoord onder dwang’ gebruikt.

Een ander scenario is dat de alarmmelding intern in de organisatie doorgezet wordt. Bijvoorbeeld naar eigen beveiliging of een agressie beheersing team. Externe en interne alarmering kunnen afzonderlijk, maar ook tegelijkertijd ingesteld worden. Op deze manier is de professional er altijd van verzekerd dat er zo snel mogelijk hulp komt.

Maak vooraf afspraken over wie wanneer waar en hoe te hulp komt bij incidenten of dreigende situaties. Dit kan zowel intern zijn (leidinggevende, collega’s) of extern (politie of beveiligingsbedrijf).
Bron: (FLOW, 2020)

Kan ik er altijd op vertrouwen dat de alarmknop werkt?

De professional moet er altijd op kunnen vertrouwen dat de alarmknop werkt. Daarom wordt de werking van de alarmknop automatisch continue in de gaten gehouden. Daarnaast beschikt de alarmknop over een multi-netwerk Simkaart, zodat er altijd verbinding is met het sterkste telefoonnetwerk. Ook maakt de alarmknop automatisch contact met de GPS-satellieten, zodat de exacte locatie altijd bekend is.

Wij vinden aantoonbare betrouwbaarheid uiterst belangrijk. Secure2Go beschikt daarom sinds 2017 over het KIWA-certificaat ‘mobiele beveiliging van personen’. Voor deze certificering worden wij jaarlijks gecontroleerd op minimaal tachtig onderdelen van onze dienstverlening. Te denken valt aan:

• Gegevensverwerking volgens de strenge AVG-eisen;
• Aanwezigheid van back-up systemen (zogenaamde redundancy);
• Storingsvrije en uiterst betrouwbare apparatuur.

Tot op heden is Secure2Go de enige aanbieder van systemen voor persoonsalarmering in Nederland die aan de strenge KIWA-eisen voldoet en in bezit is van het certificaat. Wij dragen op deze manier met onze dienstverlening aantoonbaar bij aan de veiligheid van de medewerkers van woningcorporaties.

‘Het is cruciaal dat mensen in nood echt op hun noodknop kunnen vertrouwen. De kwaliteit van de aanbieders verschilt enorm door de invulling van de dienstverlening. Daarom ontwikkelde Kiwa de certificering ‘Mobiele Beveiliging van Personen’. We hopen dat dit een bijdrage levert aan de professionalisering van de markt.’
Peter Voshol – Kiwa NCP Fire, Safety en Security

Is een alarmknop ook ambulant te gebruiken?

De alarmknoppen van Secure2Go zijn zeker ook zeer geschikt voor ambulant gebruik. Professionals van woningcorporaties komen namelijk vaak achter de voordeur in de leefomgeving van de cliënt. Hoe een huisbezoek precies zal verlopen is nooit met zekerheid te zeggen.

Het is vaak ook niet bekend of er nog andere personen in de woning aanwezig zijn en of de cliënt mogelijk onder invloed is van middelen. Daarom is het erg belangrijk dat de professional kan vertrouwen op een discreet en betrouwbaar systeem om te kunnen alarmeren.

De alarmknoppen van Secure2Go zijn daarom uitgerust met nauwkeurige GPS-functie voor medewerkers die ambulante werkzaamheden verrichten. In combinatie met onze eenvoudige huisbezoek tool is de exacte locatie op voordeurniveau bekend. De alarmknop is door het compacte formaat ook goed op het lichaam te dragen. Bijvoorbeeld in een broek- of jaszak of aan een broeklus.

Op het moment dat de medewerker de knop indrukt, komt automatisch een verbinding tot stand met onze gecertificeerde alarmcentrale. De centralist heeft dan direct de informatie over de gebruiker, de locatie en de doelgroep ter beschikking.

Na verificatie van de dreiging zal de centralist de politie rechtstreeks aansturen. Dus zeker ook voor de veiligheid van medewerkers van woningcorporaties die ambulante werkzaamheden verrichten biedt Secure2Go zeer geschikte oplossingen.

Is spreekkamer alarmering mogelijk voor woningcorporaties?

Spreekkamer alarmering wordt vaak toegepast door woningbouwcorporaties. Huurders komen immers vaak met vragen naar de woningcorporatie toe. Ook gesprekken over huurachterstanden of overlast gevend gedrag vinden vaak plaats in een spreekkamer.

Het is ook dan heel belangrijk dat er discreet gealarmeerd kan worden wanneer er sprake is van dreiging of agressie in een spreekkamer. Ook voor spreekkamer alarmering voor woningcorporaties zijn de alarmeringssystemen van Secure2Go zeer geschikt.

De professional kan een discrete alarmknop bij zich dragen tijdens een gesprek in de spreekkamer. Met een druk op de alarmknop wordt het alarm verzonden.

Daarnaast kan er onder de tafel een remote button bevestigd worden. Deze button activeert na indrukken een alarmknop die elders in de spreekkamer uit het zicht staat opgesteld. De buttons zijn draadloos en eenvoudig aan te brengen. Dit maakt deze oplossing ook nog eens voordelig in aanschaf.

Met een druk op de button of alarmknop wordt er onderlinge alarmering naar collega’s in gang gezet. In het geval van paging ontvangen de collega’s een geluid- en trilsignaal op een eigen alarmknop.

Met een spraakbericht ontvangen zij de alarmmelding op de mobiele of vaste telefoon. Daarnaast kan er ook voor gekozen worden om het alarmsignaal bij onze alarmcentrale te laten binnen komen.

De remote buttons zijn ook zeer geschikt om baliemedewerkers van woningcorporaties uit te rusten met een betrouwbaar alarmeringssysteem. Er kunnen namelijk tot wel vijf remote buttons aan een alarmknop gekoppeld worden. Zo kunnen meerdere balies gebruik maken van één alarmknop.

Zijn de alarmknoppen van Secure2Go geschikt voor interne alarmering?

De systemen van Secure2Go zijn zeer geschikt voor intern alarmeren naar collega’s. Interne alarmering kan door middel van paging of met spraakberichten.

Nadat het alarm verzonden is, zullen collega’s in geval van paging op hun eigen noodknop een tril- en geluidsignaal ontvangen. In het scherm van de noodknop verschijnt de naam van de medewerker of de ruimte waar het alarm is gemaakt. Zo kunnen collega’s snel assistentie verlenen. Het alarm kan ook gekoppeld worden aan een bestaand BHV-systeem.

Naast paging kunnen er ook spraakberichten voor interne alarmering verstuurd worden. Collega’s ontvangen dan een spraakbericht op de (mobiele) telefoon. In dit spraakbericht is duidelijk te horen waar en door wie het alarm is gemaakt.

De alarmmelding kan daarnaast of tegelijk ook doorgezet worden naar onze gecertificeerde alarmcentrale. Dit is het externe scenario. Zo kunnen collega’s in de directe omgeving van de medewerker eerste assistentie verlenen en kan de centralist snel de juiste hulpdiensten aansturen. Op deze manier is de professional er altijd van verzekerd dat er zo snel mogelijk hulp komt.

Hoe snel is de hulp ter plaatse na het indrukken van de alarmknop?

Na het indrukken van de alarmknop moet hulp snel ter plaatse zijn. De alarmmelding komt als overval-alarm binnen bij de gecertificeerde alarmcentrale. Dit betekent dat deze met prioriteit onmiddellijk wordt aangenomen.

Binnen 30 seconden heeft de centralist een meeluisterverbinding tot stand gebracht met de zeer sterke microfoon in de alarmknop. In de praktijk komt deze verbinding binnen 20 seconden tot stand.

Zodra de getrainde centralist de melding heeft geverifieerd, belt hij/zij rechtstreeks naar de meldkamer van de politie. Alle beschikbare informatie wordt met de politie gedeeld. Denk aan informatie over de locatie, over de gebruiker en de doelgroep.

De centralist blijft meeluisteren, totdat de politie ter plaatse is en de regie heeft overgenomen. Het is ook mogelijk voor de centralist om de meeluisterverbinding door te schakelen naar de politie.

Hoe snel de politie ter plaatse is, is afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld de beschikbaarheid van eenheden en de locatie waar de politie naar toe moet.

Welke woningcorporaties gebruiken de alarmknoppen van Secure2Go?

Steeds meer woningcorporaties maken gebruik van de dienstverlening van Secure2Go. Onder andere consulenten en wijkbeheerders vertrouwen op de persoonsalarmering van Secure2Go.

Omdat de alarmknoppen veelal onzichtbaar worden gedragen, zijn wij als Secure2Go terughoudend met het online publiceren van wie onze klanten zijn. Deze discretie vinden wij erg belangrijk. Uiteraard is het mogelijk om je in contact te brengen met gebruikers van onze alarmeringssystemen in de maatschappelijke dienstverlening. Op die manier kun je betrouwbare referenten informatie opvragen. Neem daarvoor gerust contact met ons op.

Hoe weet ik of Secure2Go de juiste oplossing heeft voor mijn organisatie?

Zoals je gelezen hebt zijn er heel veel mogelijkheden om de veiligheid van professionals in de corporatiesector te vergroten. Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat Secure2Go voor jullie organisatie kan betekenen. Wij denken graag met je mee om tot een geschikte oplossing te komen. Zo vergroten wij de veiligheid voor de medewerkers van woningcorporaties.

Ook stellen wij onze whitepaper gratis beschikbaar. Hierin staan veel nuttige informatie en inzichten om tot een weloverwogen beslissing te komen.

Bronnen:
FLOW. (2020, 4 3). Agressie. Opgehaald van https://www.flowarboportal.nl: https://flowarboportal.nl/content/aanpak-agressie-0
FLOW. (2020, 4 3). Opgehaald van https://www.flowarboportal.nl: https:/flowarboportal.nl/ag/hulpmiddelen. 

Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Vragen? Sjoerd helpt je graag verder!

Vraag een offerte aan

* Verplichte velden