Wat is een ‘goed werkend alarmsysteem met een adequate alarmprocedure’​?

In de vorige blog kon je lezen of een (mobiel) persoons alarmsysteem verplicht is volgens de Arbowet. Mocht je deze niet gelezen hebben -> Is een (mobiel) persoonsalarm verplicht volgens de Arbowet?

Als werkgever ben je verplicht iets te regelen voor je medewerkers die alleen werken of die kans lopen op agressie en geweld: Een goed werkend alarmsysteem met een adequate alarmprocedure. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in en op welke zaken moet je letten bij het kiezen van het juiste systeem?

Het belangrijkste aspect is uiteraard dat de medewerkers moeten kunnen vertrouwen op het alarmsysteem en de opvolging die daarachter zit. Aan schijnveiligheid heeft de medewerker niets, maar de werkgever schiet daar ook niks mee op.

  1. Het alarmsysteem: Moet uiteraard voldoen aan bepaalde eisen. Dat geldt voor een fysieke noodknop, maar ook voor een alarmapp. Is de alarmknop goed te bereiken? Kan er met 1 druk op de knop alarm geslagen worden? Krijg je een bevestiging als het alarm verstuurd is? Is er een man-down functie in te stellen? Gaat de batterij lang genoeg mee? Etc.
  2. De verbinding: Vaak wordt gebruik gemaakt van het GSM-netwerk om een alarmmelding te versturen. Het is belangrijk dat je hierbij niet afhankelijk bent van 1 netwerk. Ook een prepaid-kaart is niet zo’n goede oplossing. Ook als het alarmapparaat gebruik maakt van andere verbindingen (zoals WiFi of DECT) is een back-up verbinding aan te bevelen.
  3. De doormelding: Waar de melding ook heen gaat, hij moet ergens aankomen. Het alarmeringsplatform waarop dit gebeurt moet dan ook een hoge up-time hebben en goed gemonitord worden. Uiteraard in een datacenter dat voldoet aan de ISO27001 norm zodat je privacy gevoelige gegevens veilig worden opgeslagen.
  4. De opvolging: Een alarm kan verstuurd worden naar collega’s en/of een alarmcentrale. Zorg er bij onderlinge alarmering voor dat er voldoende mensen gealarmeerd worden. Let er bij een alarmcentrale op dat dit een gecertificeerde PAC is die bevoegd is om geverifieerde meldingen via een speciale lijn aan de politie door te geven.

Zo zijn er nog een heleboel zaken waarop persoonsalarmsystemen kwalitatief van elkaar kunnen verschillen. De behoeftes verschillen per organisatie en misschien zelfs wel per afdeling of per medewerker. Daar in mijn volgende artikel meer over.

Wil je meer informatie over de mogelijkheden die er zijn en de voor- en nadelen hiervan, neem dan gerust contact met mij op via beate@secure2go.nl of op 06-15067023. Ik denk graag met jullie mee welke oplossing het beste bij jullie situatie past en of wij hierin iets kunnen betekenen.



WhatsApp WhatsApp ons