Alarmknop part of the job bij zorgorganisatie

Alarmknop tegen agressie bij gemeente blijkt succesvol

“Als de gereedschappen in je ervaringskoffer niet voldoende hulp bieden, dan ben je blij dat je de alarmknop bij je hebt.”

ALARMKNOP ‘PART OF THE JOB’ BIJ FORENSISCHE ZORGORGANISATIE.

De medewerkers van deze forensische zorgorganisatie gebruiken de persoonsalarmering van Secure2Go al meer dan vijf jaar. Zij nemen de compacte alarmknop altijd mee als ze een cliënt in zijn of haar eigen leefomgeving bezoeken. Ook op de locaties voor beschermd en begeleid wonen hebben de aanwezige medewerkers altijd een draagbare alarmmelder ter beschikking. Alle alarmknoppen staan in verbinding met een 24/7 bemande alarmcentrale.

Dat draagt in grote mate bij aan de veiligheid en het veiligheidsgevoel van de hulpverleners. De organisatie telt 300 medewerkers, verdeeld over 5 regio’s in het land. Ze begeleiden mensen met een detentieachtergrond. Ze bieden begeleid wonen, ambulante begeleiding, dagbesteding, groepsactiviteiten en arbeidsintegratie aan. De begeleiding wordt zo veel mogelijk gegeven in de eigen leefomgeving van de cliënten. Ambulante medewerkers leggen de cliëntbezoeken vaak alleen af

MOBIELE NOODKNOP

‘’Het dragen van een mobiele noodknop wordt door onze medewerkers gezien als een prettige extra veiligheidsmaatregel om dit werk te kunnen doen”, zegt een regioteamleider van de organisatie. “We realiseren ons allemaal dat we te maken hebben met een bijzondere doelgroep. Het dragen van een mobiele alarmknop wordt dan ook gezien als ‘part of the job’. En helaas hebben we in alle regio’s het alarm ook al wel eens moeten activeren als een situatie uit de hand liep.’’

RISICO-INSCHATTING EN PREVENTIEVE MAATREGELEN

De regioteamleider verwacht een groot veiligheidsbewustzijn van zijn collega’s. “Je kunt op veel verschillende manieren een veilige situatie creëren. We proberen onze medewerkers altijd goed voor te bereiden en te trainen op het werk dat ze doen. Je moet altijd een goede risico-inventarisatie maken voordat je iemand bezoekt. Als de inschatting daar aanleiding toe geeft, worden preventieve maatregelen genomen. De cliënt wordt dan bijvoorbeeld door twee collega’s bezocht of uitgenodigd op kantoor. Je probeert het alarmeren met de noodknop natuurlijk enorm te beperken. Op het moment dat de knop ingezet moet worden, is het eigenlijk al te laat. Als de gereedschappen in je ervaringskoffer niet voldoende hulp bieden, dan ben je blij dat je de alarmknop bij je hebt.”

DE WELOVERWOGEN KEUZE VOOR SECURE2GO

De overeenkomst met Secure2Go is onlangs weer voor meerdere jaren verlengd. ‘’Je ziet dat Secure2Go constant in ontwikkeling is. We hebben gezien dat ze daardoor steeds vooroplopen in de markt. De service en het persoonlijke contact wordt door ons als prettig ervaren. We hebben de afweging gemaakt tussen de prijs-kwaliteit verhouding met andere partijen in de markt. Daaruit kwam naar voren dat de samenwerking gewoon goed was. We zagen geen enkele reden om over te stappen naar een andere partij. Daarnaast heeft Secure2Go goed ingespeeld op het thuiswerken van onze collega’s. Vanaf de thuiswerkplek kunnen onze medewerkers makkelijk de online instructie volgen.”

ZOWEL INTERN ALS AMBULANT GEDRAGEN

‘’We gebruiken de knoppen in een aantal settings. In de woonlocaties zijn voldoende noodknoppen aanwezig voor alle medewerkers die alleen door het pand bewegen. Als zij hun alarm activeren komt dat direct binnen bij de andere collega’s in het gebouw. Ook wordt het alarm naar de alarmcentrale gestuurd. Zo is er altijd snel hulp’’, aldus de regioteamleider.

GOED WERKGEVERSCHAP

“Ik raad iedere organisatie die medewerkers alleen op pad stuurt aan om een alarmknop te gebruiken. Het geeft een fijn en veilig gevoel. Je hebt niet alles onder controle, maar we doen er zo alles aan om de veiligheid van onze medewerkers te waarborgen. Een mooie bijkomstigheid is dat onze collega’s die alleenwerken ook in andere noodsituaties de alarmknop kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld als ze tijdens een slaapdienst van de trap vallen, of ergens bij het pand in- of buitengesloten raken. Ze zijn op zo’n moment niet afhankelijk van hun telefoon.”

HOE VEILIG WERKT JOUW ORGANISATIE?

Steeds meer maatschappelijke hulp- en zorgorganisaties verspreid door het land, maken al gebruik van deze agressiealarmering. Als je wilt weten op welke manier de oplossingen van Secure2Go bij kunnen dragen aan de veiligheid van jullie medewerkers, dan komen we graag met je in contact.

Disclaimer – De organisatie en de medewerker in dit artikel worden bewust niet met naam en toenaam genoemd. De alarmeringsoplossing wordt namelijk discreet gebruikt. Uiteraard kunnen we je op verzoek rechtstreeks in contact brengen met deze organisatie.

Contact from circle

Vraag een offerte aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Je gegevens worden via een beveiligde SSL verbinding verstuurd
en niet opgeslagen in deze website.