Wat kan een alarmknop doen voor een GGZ-instelling?

Wat is een overvaltraining?

Als werkzaam bent in een GGZ-instelling, dan heb je te maken met verschillende hulpvragen en behandelplannen bij mensen die zijn opgenomen. De behandelvormen verschillen per cliënt. Dit betekent dat je als zorgmedewerker ook met verschillende situaties en gemoedstoestanden bij cliënten te maken krijgt. Ook kan je te maken krijgen met agressie of geweld en daarom is het belangrijk dat je als professional binnen de GGZ veilig kunnen werken. Dat is essentieel want zo kunnen de mensen die dagelijks klaar staan voor het welzijn van anderen zelf ook veilig hun werk kunnen doen. Als organisatie is het belangrijk dat je een goed en duidelijk agressiebeleid hebt, maar als je in gevaar bent wil je op een makkelijke, gebruiksvriendelijke en onzichtbare manier snel hulp in kunnen schakelen. Een compacte alarmknop biedt dan uitkomst. Secure2Go biedt een breed scala aan mogelijkheden om dit voor jullie medewerkers mogelijk te maken.

Hoe werkt de alarmknop voor GGZ-medewerkers?

Als je de alarmknop indrukt ontstaat er onmiddellijk een verbinding met het alarmeringsplatform van Secure2Go. Vanuit dit platform wordt automatisch een scenario geactiveerd. Het meest toegepaste scenario is dat de alarmmelding doorgestuurd wordt naar een gecertificeerde alarmcentrale. Vervolgens zal een ervaren centralist binnen 30 seconden meeluisteren met de alarmknop.

De centralist zal na verificatie de juiste hulp inschakelen. Verificatie betekent dat de centralist hoort dat er sprake is van dreiging of agressie, of dat hij een vooraf afgesproken codewoord hoort van de gebruiker.

De alarmmelding kan in een ander scenario ook intern in de organisatie doorgezet worden. Bijvoorbeeld naar eigen beveiliging of een agressie beheersing team. Op deze manier is de professional er zeker van dat er zo snel mogelijk hulp komt.

Kan ik de alarmknop ook meenemen?

De alarmknoppen van Secure2Go zijn tevens mee te nemen als je buiten de muren van de organisatie werkt. Ambulante professionals in de geestelijk gezondheidszorg komen vaak achter de voordeur in de leefomgeving van de cliënt. Van tevoren is het nooit met zekerheid te voorspellen hoe een huisbezoek zal verlopen. Met name geldt dit ook voor de crisisdienst of zogenaamde FACT-teams waarbij er contact gemaakt moet worden met personen die in acute crisis verkeren. Ook voor ambulante noodknoppen geldt dat ze naar ieder gewenst scenario ingericht kunnen worden.

Aangezien het meestal niet bekend is of er nog andere personen in de woning verblijven of dat de cliënt onder invloed is van bijvoorbeeld verdovende middelen, is het erg belangrijk dat de professional kan vertrouwen op een goed werkend en onopvallend alarmeringssysteem.

De alarmknoppen van Secure2Go zijn uitgerust met GPS-functie. In combinatie met een eenvoudige huisbezoek tool wordt zo tot achter de voordeur de locatie bepaalt van de professional. De knoppen zijn door het compacte formaat goed op het lichaam te dragen. Bijvoorbeeld aan een broeklus of in een broek- of jaszak.

Spreek- en behandelkamer

Ook voor spreekkamer alarmering in de GGZ-instelling zijn de alarmeringssystemen van Secure2Go zeer geschikt. Veel organisaties in de geestelijke gezondheidszorg beschikken over spreekkamers waarin gesprekken met cliënten worden gevoerd. Het is ook dan heel belangrijk dat er discreet gealarmeerd kan worden wanneer er sprake is van dreiging of agressie.

Dit is mogelijk met de alarmknoppen van Secure2Go. Naast de mogelijkheid van het dragen van de alarmknop op het lichaam, kan er onder de tafel een remote button bevestigd worden. Deze button activeert na indrukken een alarmknop elders in de spreekkamer.

Hierop kan er onderling ‘paging’ in gang worden gezet, waarbij collega’s een geluid- en trilsignaal op een alarmknop ontvangen, of een spraakbericht op de mobiele of vaste telefoon. Daarnaast kan er ook voor gekozen worden om het alarmsignaal bij de alarmcentrale te laten binnen komen. Deze oplossing is bijvoorbeeld geschikt om baliemedewerkers in de GGZ-instelling uit te rusten met een betrouwbaar alarmeringssysteem. Er kunnen namelijk vijf remote buttons aan een alarmknop gekoppeld worden.

Is Secure2Go de oplossing voor onze organisatie?

Je hebt kunnen lezen dat er heel veel mogelijkheden is om de veiligheid van professionals in de GGZ-instelling te vergroten. Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat Secure2Go voor jullie organisatie kan betekenen. Wij denken graag met je mee om tot een geschikte oplossing te komen, om zo de veiligheid in de GGZ-instelling te vergroten.

Vraag informatie aan:

Wil je meer informatie? Of wil je een vrijblijvende afspraak maken met onze adviseurs? Vul het formulier in en je ontvangt z.s.m. een reactie van ons.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Inhoudsopgave