Tips over hoe agressie op de werkvloer te de-escaleren

Tips over hoe agressie op de werkvloer te de-escaleren

Uit onderzoek van Ipsos over agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer blijkt dat gemiddeld 74% van de respondenten die werkzaam zijn in de sector zorg en welzijn, te maken hebben gehad met ongewenst of agressief gedrag in contact met cliënten.

Bij Secure2Go komen verschillende collega’s uit de zorg en hebben zelf ook te maken gehad met agressie op het werk. Zij weten dus uit ervaring hoe fijn het is dat je kunt rekenen op snelle hulp als dat nodig is. Mijn collega Rik Castelijns deelt zijn tips over hoe agressie op de werkvloer te de-escaleren:

𝐇𝐞𝐫𝐤𝐞𝐧𝐧𝐞𝐧: De eerste stap en allerbelangrijkste is het identificeren van het type agressie (dit is wel voor de professionals onder ons). Of het nu gaat om frustratie agressie, instrumentele agressie of pathologische agressie, elke vorm vereist een unieke aanpak.
𝐕𝐞𝐢𝐥𝐢𝐠𝐡𝐞𝐢𝐝 𝐞𝐞𝐫𝐬𝐭: Ga altijd uit van je eigen veiligheid, dit staat voorop! Eerst goed voor jezelf zorgen, dan pas voor anderen. Vraag indien nodig om ondersteuning van collega’s of schakel de politie in.
𝐑𝐮𝐬𝐭 𝐛𝐞𝐰𝐚𝐫𝐞𝐧: Een kalme en neutrale houding kun je een situatie de-escaleren. Door rustig te blijven, nodig je de ander uit tot dialoog en verminder je de spanning.
𝐁𝐞𝐧𝐨𝐞𝐦𝐞𝐧: Het uitspreken van wat je voelt of ervaart, zoals schrik of ongemak, kan een situatie aanzienlijk de-escaleren.

Luister naar je grenzen. Als iemand een grens overschrijdt, loop weg uit de situatie en trek je terug. Ga pas terug naar de situatie als je assistentie hebt.

Het meemaken van agressief gedrag kan een flinke impact hebben, heb je een incident meegemaakt, probeer erover te praten. Dit kan met een leidinggevende of collega’s zijn, maar ook zeker met familie of vrienden.