Hier vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen (faq’s)

Over mobiele persoonsalarmering

Hoe werkt de alarmafhandeling met een noodknop?
In welke situaties kan een noodknop bijdragen aan de veiligheid?

Op het moment dat je in een situatie terecht bent gekomen waarbij snelle hulp noodzakelijk is maar waarbij je geen mobiele telefoon kan of wil gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens een dreigende situatie zal een telefoon vaak als een rode lap op een stier werken. Je wilt dan onopvallend en met één druk op de knop kunnen alarmeren. Je komt dan in contact met een ervaren en bevoegd centralist die onmiddellijk kan zien wie en waar je bent. Terwijl jij je kunt blijven concentreren op de situatie wordt de juiste hulp aangestuurd. Een andere situatie is die van de alleenwerker of lone-worker die opgevaarlijke (afgelegen) plekken werkzaamheden moet uitvoeren waarbij het mis kan gaan. Bekijk ook deze korte video.

Wat is het verschil tussen mobiele persoonsalarmering voor professionals en voor ouderen?

Als een oudere in nood is gaat dat veelal om een probleem waarbij (medische) assistentie van de thuiszorg of een mantelzorger noodzakelijke is in de eigen omgeving. Die kunnen worden aangestuurd via een telefooncentrale of de receptie van een zorginstelling. Een professional loopt tijdens zijn of haar werk bijvoorbeeld het risico om in aanraking te komen met agressie of geweld. Dan telt iedere seconde maar het is niet altijd mogelijk om met een telefoon 112 te bellen. Bij zo’n noodknopalarmering mag geen tijd verloren gaan. Bovendien moet het slachtoffer er zeker van zijn dat professionele hulp met de hoogste prioriteit wordt aangestuurd. Daarom lopen deze meldingen altijd via een gecertificeerde Particuliere Alarm Centrale (PAC). Die zijn bevoegd om de politie aan te sturen in geval van acute nood. Je spreekt bij een noodknop voor professionals dan ook vaak van high-end security. Lees onze whitepapers als je meer wilt weten over dit onderwerp.

Voor wie is een noodknop geschikt?

Een mobiele noodknop is geschikt voor iedereen die tijdens zijn werk het risico loopt om in acuut gevaar te komen. Dat kan gaan om een overval, bedreiging of geweld maar bijvoorbeeld ook om beknelling, onwelwording of vallen. Daarom is een mobiel alarmsysteem geschikt voor zeer veel beroepsgroepen. Denk bijvoorbeeld aan:

 

Sociaal rechercheurs, handhavers, toezichthouders, jeugdzorg medewerkers, GGZ hulpverleners, maatschappelijk werkers, sociaal werkers, WMO consulenten, pakketbezorgers, maaltijdbezorgers, winkeliers, portiers, beveiligers, woongroep begeleiders, thuiszorg medewerkers, wethouders, agrariërs, woningbouw medewerkers, onderzoekers, storing monteurs, boa’s en noem maar op.

 

Je komt ze tegen op straat, je ziet het niet, maar een grote kans dat ze onder hun kleding een mobiele noodknop dragen waarmee ze met 1 druk op de knop professionele hulp in kunnen roepen. Lees verder>>

Hoe belangrijk is het om onopvallend te kunnen alarmeren?

Als je te maken hebt met agressie, bedreiging of geweld kan het flink tegen je werken als je opzichtig alarm slaat, bijvoorbeeld met een telefoon of een apparaat dat je boven je kleding draagt. Het is fijn als je dat dan discreet kunt doen met 1 simpele druk op een makkelijk vindbare knop. Besef wel dat een noodknop een soort ‘laatste redmiddel’ is dat je nooit hoopt te gebruiken. Om dat te voorkomen kun je al veel maatregelen nemen.

 

  • Maak vooraf altijd een goede risico-analyse van de cliënt en de omgeving.
  • Communiceer begripvol maar duidelijk.
  • Stel je niet te autoritair op, toon bijvoorbeeld alleen kort je legitimatie bij binnenkomst maar draag deze zeker niet constant op je borst.
  • Gebruik alle de-escalerende technieken die je in een agressietraining hebt geleerd en geoefend.

 

De meeste vormen van geweld zijn vaak prima in de kiem te smoren. Meld een agressie-incident wel altijd achteraf bij je werkgevers en je collega’s zodat daar in de toekomst op kan worden ingespeeld.

Werkt een mobiele SOS app ook in plaats van een noodknop?

De meeste SOS apps op de markt bieden in onze ogen geen voldoende betrouwbaar alarmsysteem in situaties waarbij u acuut gevaar loopt door bijvoorbeeld agressie, geweld of bedreiging. De reden daarvoor is bijvoorbeeld het ontbreken van een multi-netwerk simkaart (geen back-up), het ontbreken van een op de tast vindbare noodknop en vaak is het niet mogelijk om onopgemerkt een meeluisterverbinding te openen met de alarmcentrale. Houdt er bij een app bovendien rekening mee dat die soms behoorlijk van invloed is op uw dataverbruik en de baterijcapaciteit van uw telefoon. Wil je meer weten over waar een betrouwbaar mobiel alarmsysteem zou moeten voldoen? Download dan nu gratis de whitepaper ‘Mobiele persoonsalarmering voor professionals’.

In welke situaties is het verstandig om een noodknop mee te nemen als ik op pad ga?

Binnen sommige organisaties is het altijd verplicht om een noodknop mee te nemen als een werknemer buiten de deur werkt of op huisbezoek gaat. Flexibele inzet is ook mogelijk. Gebruik dan bijvoorbeeld de gratis ‘Veilig op huisbezoek app’ waarmee je vooraf een risicocalculatie kunt maken van een huisbezoek. Is het risico oranje of rood dan wordt geadviseerd een noodknop mee te nemen. Ook al ga je met twee personen op huisbezoek.

Zijn agressie en geweld te voorkomen met een noodknop?

Agressie en geweld zijn niet te voorkomen met een noodknop. Erger wel. Een noodknop is daarom één van de middelen die bijdraagt aan de veiligheid van een werknemer, maar niet het enige middel. Zorg bijvoorbeeld ook voor een goed agressieprotocol, een degelijke agressietraining, communiceer eerlijk en helder met je cliënt, wees oplettend, luister naar je onderbuik en laat je eigen veiligheid altijd voor gaan. Door al deze instrumenten op de juiste manier in te zetten en toe te passen hoef je de noodknop hopelijk helemaal niet te gebruiken, maar als het toch escaleert ben je in elk geval in staat om eenvoudig en onopgemerkt alarm te slaan met een gegarandeerde opvolging.

Over de systemen en de dienstverlening van Secure2Go

Waaruit bestaat het mobiele alarmsysteem van Secure2Go?

Het mobiele persoonsalarmeringsysteem van Secure2Go is een gecertificeerde full-service dienst. U ontvangt een noodknop, voozien van een multinetwerk simkaart, inclusief alle data- en gesprekskosten. Een 24/7 aansluiting op de gecertificeerde alarmcentrale met onbeperkte opvolging, persoonlijk advies en instructie, onderhoud en eventuele extra opties zoals man-down, non-movement, de huisbezoek tool, de safetychecker, een remote armband etc. Bekijk ook deze korte video.

Wie onderhoudt de noodknop(pen)?

U gaat met Secure2Go altijd een full-service overeenkomst aan waarbij u de noodknop in bruikleen krijgt. Dat betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor onderhoud en reparaties van de noodknop. We vragen van u om de apparatuur met zorg te behandelen.

Hoe lang duurt een contract met Secure2Go?

Standaard sluit u een contract af voor één jaar. In situaties waarbij de veiligheid kortstondig en acuut in gevaar is, is het ook mogelijk om voor kortere tijd een systeem te huren.

Wat zijn de kosten van een mobiel alarmsysteem?

De kosten zijn zeer afhankelijk van het systeem en de dienstverlening die het beste aansluit bij het doel waarvoor, en de context waarbinnen, u de noodknop gaat gebruiken. Er is al een oplossing vanaf € 45,00 per maand, all-in. Onze specialisten geven altijd een deskundig, op u toegespitst advies met bijbehorende offerte. Klik hier om contact met ons op te nemen.

Heeft de noodknop overal bereik?

De noodknoppen van Secure2Go hebben binnen Nederland praktisch overal bereik. Dat komt doordat we een multi-netwerk simkaart gebruiken die in Nederland steeds het sterkste uit drie netwerken (KPN/Vodafone/T-Mobile) kiest. In het grensgebied schakelt de noodknop tijdig over naar Belgische of Duitse netwerken. In diepe kelders en liften kan het bereik wel eens wegvallen. Gelukkig waarschuwt uw noodknop u doormiddel van een trilsignaal als het netwerk niet beschikbaar is. U weet dan dat u niet op uw noodknop kunt vertrouwen. Gelukkig komt dit zelden voor.

Is het apparaat storingsgevoelig?

We leveren zeer betrouwbare, In Europa vervaardigde noodknoppen. Gelukkig krijgen we nauwelijks reparatieverzoeken. Op termijn kan de batterijduur afnemen. In dat geval installeren wij kosteloos een nieuwe accu.

Hoe lang gaat de batterij mee?

De accu van uw noodknop gaat minimaal 10 uur mee. Afhankelijk van hoeveel u verplaatst kan dit ook langer zijn. Omdat wij het belangrijk vinden dat we u kunnen vinden in geval van nood, zendt uw noodknop iedere 60 seconden een locatie-update naar onze meldkamer. Als u niet verplaatst ontvangt de meldkamer een ‘heartbeat’, zodat u en wij weten dat u op uw noodknop kunt vertrouwen. Zodra de spanning van de batterij onder de 20% komt ontvangt u automatisch een email met het advies de batterij opnieuw op te laden.

Hoe kan de noodknop het beste gedragen worden?

De noodknoppen kunnen op verschillende manieren gedragen worden. Het is aan u om te bepalen wat u de prettigste manier vindt. Het apparaat kan in uw broek-, borst- of jaszak meegedragen worden. Met het bijgeleverde halskoord met trekbeveiliging kunt u de alarmknop om uw nek dragen, onder de bovenkleding, in een borstzak of in de binnenzak van een jasje. Met de riemclip of leren riemhoes kan de noodknop aan uw broeksriem gedragen worden. U kunt er dan bijvoorbeeld een trui of een jasje overheen dragen. Voor één van onze systemen hebben we ook een ID bagde houder beschikbaar zodat u de noodknop kunt combineren met uw legitimatie. Deze draagmethode is  bij huisbezoeken af te raden aangezien het constant en prominent tonen van een legitimatie de machtsverhoudingen met de cliënt op scherp kan zetten. Bovendien moet u bij een alarmering naar uw legitimatie grijpen. Ook dit kan als bedreigend en autoritair worden opgevat door iemand die toch al minder voor rede vatbaar is.  Het advies is om een alarmeringsmiddel altijd buiten het zicht van uw bedreiger te dragen.

Kan er alleen door op de knop te drukken alarm geslagen worden? Of zijn er ook andere manieren?

Afhankelijk van de noodknop die u gebruikt zijn er verschillende manieren waarop een alarm kan worden geactiveerd.

  • Indrukken van de noodknop;
  • Bij geen beweging voor een bepaalde tijd;
  • Bij vallen of kantelen;
  • Door het lostrekken van het halskoord.

Bovendien kunt u beschikken over onze safety checker. Daarmee kunt u vooraf instellen met welke interval wij moeten controleren of het goed gaat met u. Onze specialisten zullen in een persoonlijk gesprek samen met u vaststellen welk systeem en welke manier(en) van alarmering het meest geschikt is voor uw organisatie.

Over de opvolging van de alarmmelding

Waarom werken jullie met een gecertificeerde alarmcentrale (PAC)?

Een PAC is wettelijk bevoegd om bij een geverifieerd alarm met prioriteit de politie aan te sturen. Daarnaast is een PAC gehouden aan zeer strenge kwaliteitseisen. De centralisten van onze PAC, EuroPAC, hebben we persoonlijk getraind in het opvolgen en verifiëren van persoonsalarmen. De meldingen komen als overval alarm binnen in de speciale high-secure room van de alarmcentrale.

Waarom luistert de centralist mee met de situatie?

De centralist luistert mee om uw situatie in te schatten. Dat is wettelijk zo geregeld. Wanneer de centralist van een PAC de melding positief heeft geverifieerd is deze bevoegd om de politie in te schakelen.

Wanneer wordt de politie gebeld?

De centralist luistert of er een dreigende of gevaarlijke situatie te horen is. U kunt ook een vooraf afgesproken woord noemen om de melding positief te verifiëren. De centralist heeft een directe lijn met alle politiemeldkamers. Aangezien de politie de enige instantie is die in een noodsituatie mag binnentreden is dit de aangewezen hulpdienst om aan te sturen bij een incident.

Hoe snel is hulp ter plaatse?

Wij kunnen u geen garanties geven over de aanrijtijden van de politie. Wel weten we uit ervaring dat ze dergelijke meldingen zeer serieus nemen en altijd als ‘prio 1’ melding behandelen. In de meeste gevallen zal de politie binnen tien minuten ter plaatste zijn. Onze centralist luistert over het algemeen binnen 30 seconden met u mee.

Hoe wordt de exacte locatie bepaald?

De centralist ziet uw meest recente GPS locatie. Uit voorzorg stuur uw noodknop de locatie altijd iedere 60 seconden door naar de alarmcentrale.  Daarnaast ziet de centralist uw gedetaileerde  locatie als u de huisbezoek tool gebruikt.

Hoe nauwkeurig is GPS positiebepaling?

GPS is op straatniveau ongeveer tot 30 meter nauwkeurig. Als u buiten werkt is dat dus zeer betrouwbaar. Binnen in gebouwen is GPS echter niet tot nauwelijks betrouwbaar. Een verdieping is op basis van GPS zelfs helemaal niet uit te lezen. Daarom heeft Secure2Go een speciale huisbezoek tool ontwikkeld. Daarmee kunt u eenvoudig tot op voordeur of zelfs cliëntniveau exact aangeven waar u binnen bent. De hulpdiensten kunnen u dan in geval van nood zonder tijdverlies bereiken.

Worden de gesprekken ook opgenomen als bewijs?

De meeluisterverbinding wordt altijd opgenomen. Dat is wettelijk verplicht. In de meeste gevallen is het toegestaan deze opnames te gebruiken als bewijsvoering. Onze specialisten kunnen u daar alles over vertellen.

Over onze certificeringen

Wat is de meerwaarde van het kwaliteitskeurmerk 'Mobiele beveiliging van personen'?

Een mobiel noodknop systeem is een schakel van technische en menselijke radertjes. Voor de eindgebruiker is nauwelijks te controleren of de leverancier dit betrouwbaar en veilig heeft georganiseerd. Bovendien is het lastig te beoordelen of de leverancier zelf betrouwbaar is. Met het keurmerk worden de leverancier en de alarmcentrale jaarlijks op meer dan 80 kwaliteitspunten gecontroleerd door een onafhankelijke auditor van Kiwa. Door middel van het certificaat kunt u als afnemer in één oogopslag zien dat het systeem veilig en betrouwbaar is. Klik hier voor meer informatie.

Waarom zijn jullie ISO9001 gecertificeerd en wat betekent dat voor de klanten?

Secure2Go is een duurzame organisatie die veel belang hecht aan constante kwaliteitsbewaking en het verbeteren van processen. Door ISO9001 gecertificeerd te zijn, zijn we in staat dit in de gehele bedrijfsvoering te handhaven en te bewaken. Als onderdeel van de ISO certificering benaderen wij onze klanten één maal per jaar voor een klanttevredenheidonderzoek. In 2016 gaven de klanten ons gemiddeld een 8,5 voor onze dienstverlening. Klik hier voor meer informatie.

Hoe is de geldigheid van de certificeringen te controleren?

Om te zien of de kwaliteitscertificaten die wij voeren nog geldig zijn kunt u de volgende websites raadplegen:

 

Kiwahttps://www.kiwa.nl/gecertificeerde-bedrijven.aspx

ISO 9001http://www.qmsi.nl/certificeringsproces-iso-normen/geschorste-en-ingetrokken-certificaten/

Over Secure2Go

Wat is de omvang van de organisatie Secure2Go?

Het kernteam van Secure2Go bestaat uit Béate van Kampen en Thijs Wagenaar. Daarnaast staan dag een nacht tientallen centralisten en techneuten klaar voor de afhandeling van alarmmeldingen en het monitoren van de systemen.

Hoe is Secure2Go ontstaan?

In 2012 ontwikkelde Thijs Wagenaar in opdracht van de politie een hoogwaardig en betrouwbaar mobiel alarmeringssysteem voor personen. Daarbij werd een nauwe samenwerking aangegaan met alarmcentrale EuroPAC die bereid waren hiervoor technisch te innoveren en het personeel specifiek voor deze dienstverlening te laten trainen.

 

Nadat deze systemen door het hele land in gebruik zijn genomen kwam al snel de vraag vanuit een aantal locale overheden om ook voor hun medewerkers een mobiele alarm oplossing te ontwikkelen waarmee met 1 druk op de knop, onopvallend hulp kan worden ingeschakeld. Bovendien moest het mogelijk zijn om een exact adres aan te kunnen geven als de medewerker op huisbezoek gaat en dus tijdelijk alleen achter de voordeur van een cliënt verdwijnt.

 

Vanuit deze locale overheden breidde de vraag zich uit naar andere branches zoals de zorg, maatschappelijke hulpverlening en de horeca en besloot Thijs in 2014 om samen met Béate van Kampen het bedrijf Secure2Go op te richten.

 

In 2016 is Secure2Go ISO 9001 gecertificeerd.

 

Begin 2017 heeft Secure2Go het strenge Kiwa kwaliteitskeurmerk ‘Mobiele Beveiliging van Personen’ behaald en tot op de dag van vandaag zien wij onze markt groeien en blijven we onze oplossingen doorontwikkelen.

 

Aangezien wij vandaag de geschiedenis van morgen schrijven nodigen wij u van harte uit om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief die ongeveer 4 keer per jaar uit komt zodat u op de hoogte blijft van de ontwikkelingen van Secure2Go.

Hoe gaat Secure2Go om met de privacy van (locatie) gegevens?


Secure2Go is aangemeld bij de autoriteit persoonsgegevens. Daarnaast zijn wij conform de Kiwa certificering verplicht om uw privacygevoelige data (klant- en locatiegegevens) op te slaan in een ISO27001 gecertificeerd datacenter binnen de EU. Bovendien hebben wij binnen onze eigen organisatie een zeer strikt autorisatiebeleid als het gaat om deze gegevens. Het is belangrijk dat de privacy van u, uw werknemers en uw cliënten goed beschermd is. Kijk hier voor meer informatie over hoe wij de privacy geregeld hebben.

Over ARBO, veiligheid en agressie

Wat is een RI&E?

Iedere organisatie met werknemers is verplicht een goedgekeurde Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) te hebben. In deze RI&E staan alle risico’s die het bedrijf, de werknemers en de bezoekers lopen en de wijze waarop deze risico’s door de organisatie worden beperkt. Het risico op agressie en geweld en andere gevaren van het alleen werken op locatie komen in de RI&E aan bod. Kijk hier voor meer informatie.

Is een mobiele noodknop verplicht als je ambulant werkt?

Een mobiele noodknop is niet verplicht maar wordt in alle richtlijnen wel sterk aanbevolen indien er sprake is van werk in het publieke domein waarbij de kans op agressie of geweld door derden aanwezig is.

Welke soorten agressie zijn er?


Grofweg zijn er drie vormen van agressie.

  • Instrumentale agressie

Als iemand door het toepassen van agressie iets gedaan wil krijgen.

  • Frustratieagressie

Iemand wordt agressief door een teleurstelling. Bijvoorbeeld bij een slecht-nieuws gesprek. Dit is de zogenaamde kat in het nauw.

  • Ongecontroleerde agressie

Dit komt vooral voor bij mensen die onder invloed zijn van alcohol en/of drugs of bij mensen die bijvoorbeeld last hebben van een psychose.

Komt agressie en geweld tegen mensen met een publieke taak vaak voor?

1 op de 3 medewerkers met een publieke taak heeft te maken met agressie en geweld. Driehonderdduizend mensen zelfs regelmatig. Kijk hier naar de uitkomsten van een recent onderzoek van TNO naar werkgerelateerde agressie. 

Wat zijn de gevolgen van agressie en geweld?

De psychosociale belasting van blootstelling aan agressie en geweld is enorm. Het veiligheidsgevoel van medewerkers brokkelt snel af. Dit kan leiden tot burn-outs, paniekaanvallen, onzekerheid en heeft zelfs vaak een negatieve uitwerking in het gezin van de betrokkene. Kijk hier naar de uitkomsten van een recent onderzoek van TNO naar de gevolgen van werkgerelateerde agressie en geweld.

Wat kan ik nog meer doen tegen agressie en geweld?

Schat altijd vooraf de risico’s in en vermijd bepaalde situaties als je het niet veilig vindt. Zorg dat je periodiek een goede anti-agressie en de-escalatie training volgt. Wees altijd alert op de situatie om je heen, zorg dat je kunt vluchten en houd je aan het agressieprotocol van je werkgever. Communiceer duidelijk met je collega’s en je cliënten. Meld incidenten altijd en vraag je werkgever om je te helpen bij de afwikkeling daarvan, bijvoorbeeld bij het doen van aangifte of het verhalen van schade.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.