Veiligheid in de horeca en toerisme

Wees voorbereid op agressie tijdens je werk. Vertrouw op onze mobiele alarmering!

Veiligheid voor medewerkers in horeca en toerisme

Medewerkers in horeca en toerisme kunnen te maken krijgen met allerlei vormen van onveiligheid en ongevallen zoals een overval, vervelende klanten of een bedrijfsongeval.

De Monitor arbeidsongevallen en klachten arbeidsomstandigheden in opdracht van de Inspectie SZW (2020) laat zien dat het aantal ernstige arbeidsongevallen ieder jaar toeneemt. Ook horeca en toerisme (recreatie) staan in het lijstje met risicosectoren.

Veilig werken in horeca en toerisme

Veilig werken in horeca en toerisme is een voorwaarde om medewerkers goed te kunnen laten functioneren. Een veilige werkomgeving stimuleert tot betere prestaties en geeft minder verzuim. Met name in de horeca krijgt de inspectie SZW veel klachten over onveilige situaties.

Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel van medewerkers in deze sectoren te borgen, is het belangrijk dat het bedrijf een goed veiligheidsbeleid heeft. Onderdelen van een dergelijk veiligheidsbeleid zijn bijvoorbeeld preventie en training. Bedrijven met personeel zijn verplicht om periodiek een Risico Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) uit te voeren. De RI&E brengt risico’s in een bedrijf in kaart. Daarnaast biedt de RI&E een aanpak voor structurele oplossingen om die risico’s te beperken.

Risico Inventarisatie en -Evaluatie in de reisbranche

De RI&E is hét fundament voor een goed arbobeleid binnen de organisatie. Pas als bekend is waar de risico’s liggen binnen de organisatie en wat het mogelijke effect van deze risico’s is, kunnen de juiste maatregelen genomen worden. Met behulp van een actuele RI&E, weet je waar je mee aan de slag moet en op welke manier. Het plan van aanpak vertelt wat de volgende stap is.

Daarom wordt een alarmknop op het lichaam gedragen door de professional. Bijvoorbeeld met een riemclip aan de riem, of in een jas- of broekzak. Het compacte formaat van de knop maakt hem namelijk zeer geschikt om onzichtbaar te dragen. Daarnaast houdt de professional zijn of haar handen vrij voor het geval fysieke afweer noodzakelijk is.

De juiste hulp met het juiste systeem

In het geval van een dreigende situatie of ongeval, wil je met het juiste systeem, de juiste hulp in kunnen schakelen. Secure2Go biedt voor iedere vorm een passende oplossing om te kunnen alarmeren. Of het nu gaat om de barman die alleen moet afsluiten of de reisbureaumedewerkers die aan de balie zit. Medewerkers in de horeca en het toerisme kunnen te maken krijgen met allerlei vormen van risico.

Secure2Go biedt voor iedere medewerker in deze sectoren een passende oplossing om te kunnen alarmeren.

Secure cube

Agressiealarmering voor medewerkers in horeca en toerisme

Agressiealarmering voor medewerkers in horeca en toerisme biedt een grote meerwaarde in het werk. De medewerker die te maken krijgt met dreiging of geweld, drukt op de alarmknop. Het alarm wordt onmiddellijk via het GSM-netwerk verzonden naar ons platform. Vanuit dit platform start automatisch een intern of extern scenario om hulp in te schakelen.

In het externe scenario gaat de alarmmelding naar onze gecertificeerde particuliere alarmcentrale (PAC). Het alarm komt hier als overval-alarm binnen. Dit betekent dat deze met prioriteit onmiddellijk wordt aangenomen.

Een ervaren centralist zal vervolgens binnen 30 seconden automatisch een meeluisterverbinding openen met de alarmknop. In de praktijk komt deze verbinding binnen 20 seconden tot stand.

Na verificatie van het alarm belt de centralist rechtstreeks naar de meldkamer van de politie. Alle beschikbare informatie wordt gedeeld met de politie. Denk aan informatie over de locatie, over de gebruiker en de dreiging.

De getrainde centralist kan de melding op twee manieren verifiëren. Ten eerste doordat de centralist geluiden hoort die duiden op agressie of een incident. De tweede manier is dat de centralist het afgesproken ‘codewoord’ hoort.

De centralist blijft meeluisteren totdat de hulpdiensten ter plaatse zijn en de regie hebben overgenomen. De meeluisterverbinding kan ook doorgeschakeld worden naar de politie. Hoe snel de politie ter plaatse is, is afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld de locatie waar de politie naar toe moet en de beschikbaarheid van eenheden.

Koppeling met een eigen bemande alarmcentrale is ook mogelijk. Zo maakt je gebruik van reeds aanwezige infrastructuur en voorzieningen in jullie organisatie.

De centralist schakelt na verificatie de juiste hulp in. Verificatie betekent dat de centralist hoort dat er sprake is van dreiging of agressie, of als het afgesproken codewoord door de gebruiker wordt genoemd.

Doorgaans zal de politie aangestuurd worden nadat de centralist de alarmmelding heeft geverifieerd. Ook kan er interne hulp in de organisatie ingeschakeld worden. Bijvoorbeeld van eigen bewaking of een agressie-interventieteam.

Interne alarmering voor medewerkers in horeca en toerisme

Interne alarmering voor medewerkers in horeca en toerisme kan door middel van paging of met spraakberichten. Dit noemen wij Team Alarm. Collega’s ontvangen in geval van paging op hun eigen noodknop een tril- en geluidsignaal. In het scherm van de noodknop verschijnt de naam van de medewerker of locatie en waar het alarm is gemaakt. Zo kunnen collega’s snel assistentie verlenen.

Naast paging kunnen er ook spraakberichten voor interne alarmering verstuurd worden. Collega’s ontvangen dan een spraakbericht op de (mobiele) telefoon. In dit spraakbericht is duidelijk te horen waar en door wie het alarm is gemaakt.

Interne en externe alarmering kunnen ook tegelijkertijd geactiveerd worden. Zo bieden collega’s in de directe omgeving van de medewerker de eerste assistentie en stuurt de centralist snel de juiste hulpdiensten aan. Op deze manier is de medewerker er altijd van verzekerd dat er zo snel mogelijk hulp komt.

Is een alarmknop ook onderweg te gebruiken?

De alarmknoppen van Secure2Go zijn zeker ook geschikt om onderweg te gebruiken. Ook in die gevallen kunnen hulpdiensten nodig zijn in geval van agressie of een ongeval.

Onze noodknoppen zijn namelijk uitgerust met nauwkeurige GPS-functie. De noodknop maakt automatisch en voortdurend een connectie met de GPS-satellieten. Zo is altijd de meest actuele locatie bekend. Ook op het moment dat er een alarm gemaakt wordt in een rijdend voertuig, zal de actuele locatie gevolgd worden en dus bekend zijn bij de alarmcentrale.

Dus zeker ook voor professionals die onderweg zijn, biedt Secure2Go zeer geschikte oplossingen.

Is balie alarmering mogelijk met de alarmknoppen van Secure2Go?

Het is ook dan erg belangrijk dat er in een spreekkamer gealarmeerd kan worden wanneer er sprake is van dreiging of agressie. Dit is heel goed in te richten met de systemen van Secure2Go.

Naast de mogelijkheid van het dragen van een alarmknop op het lichaam, kan er ook een remote button onder de tafel bevestigd worden. Deze remote button activeert met een simpele druk een alarmknop, die uit het zicht in de ruimte staat opgesteld.

Alarmeren-met-remote-button

Balie- en receptiemedewerkers in horeca en toerisme hebben vaak direct contact met klanten. Ook zij worden dikwijls geconfronteerd met dreiging of agressie. Voor deze medewerkers is het erg belangrijk dat er discreet gealarmeerd kan worden. Ook daarvoor heeft Secure2Go een passende oplossing.

Onder de balie wordt een remote button bevestigd. Deze button is draadloos en zeer eenvoudig aan te brengen. De button activeert na indrukken een alarmknop die in dezelfde ruimte uit het zicht staat opgesteld. Uiteraard kan de gebruiker ook een alarmknop op het lichaam dragen waarmee gealarmeerd kan worden.

Met één druk op de knop wordt er een alarm naar de interne beveiliging of naar onze gecertificeerde alarmcentrale verstuurd. Deze twee opties kunnen ook tegelijk geactiveerd worden. Zo kan de beveiliging de eerste assistentie verlenen en zal vanuit de alarmcentrale de politie aangestuurd worden als dat nodig is.

Er kunnen wel vijf remote buttons aan een alarmknop gekoppeld worden. Zo kunnen meerdere balies in een ruimte aangesloten worden op 1 alarmknop. Dit maakt het systeem schaalbaar en voordelig.

Kan ik er altijd op vertrouwen dat de alarmknop werkt?

De professional moet er altijd op kunnen vertrouwen dat de alarmknop het doet. De werking van onze alarmknoppen wordt daarom automatisch continu gemonitord. De alarmknop beschikt verder over een multi-netwerk SIM-kaart. Daardoor is er altijd verbinding met het sterkst beschikbare telefoonnetwerk. Ook is de meest recente locatie altijd bekend, want de alarmknop houdt automatisch contact met de GPS-satellieten.

Aantoonbare betrouwbaarheid vinden wij uiterst belangrijk. Daarom beschikt Secure2Go sinds 2017 over de KIWA-certificering ‘mobiele beveiliging van personen’. Voor deze certificering worden wij jaarlijks op minimaal tachtig onderdelen van onze dienstverlening gecontroleerd. Onderdelen waar onder andere op wordt gecontroleerd zijn:

  • Gegevensverwerking volgens de strenge AVG-eisen;
  • Aanwezigheid van back-up systemen (zogenaamde redundancy);
  • Storingsvrije en uiterst betrouwbare apparatuur.

 

Secure2Go is tot op heden de enige aanbieder van systemen voor persoonsalarmering in Nederland die aan de strenge KIWA-eisen voldoet en in bezit is van het certificaat. Wij dragen op deze manier met onze dienstverlening aantoonbaar bij aan de veiligheid voor medewerkers in horeca en toerisme.

"Het is cruciaal dat mensen in nood echt op hun noodknop kunnen vertrouwen. De kwaliteit van de aanbieders verschilt enorm door de invulling van de dienstverlening. Daarom ontwikkelde Kiwa de certificering ‘Mobiele Beveiliging van Personen’. We hopen dat dit een bijdrage levert aan de professionalisering van de markt."
Peter Voshol – Kiwa NCP Fire, Safety en Security

Hoe weet ik of Secure2Go de juiste oplossing heeft voor mijn organisatie?

Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat Secure2Go voor jouw organisatie kan betekenen. Zoals je hebt gelezen, zijn er heel veel mogelijkheden om de veiligheid van professionals in horeca en toerisme te vergroten. Wij denken graag met je mee om tot een geschikte oplossing te komen.

Ook stellen wij onze gratis whitepaper beschikbaar, waarin veel nuttige informatie en inzichten staat om tot een weloverwogen beslissing te komen.

Delen
Persoonsalarmering waar je altijd op kunt vertrouwen!
Sjoerd
Contact from circle

Vraag een offerte aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Je gegevens worden via een beveiligde SSL verbinding verstuurd
en niet opgeslagen in deze website.