Vergroot de veiligheid voor het sociaal team in de wijk
Veiliger werken in het sociale wijkteam
Recent onderzoek van Movisie toont aan dat sociale teams steeds vaker te maken hebben met complexe problematiek op het gebied van psychische problemen, huiselijk geweld en problematisch middelengebruik en verslaving. Dit brengt soms risico’s met zich mee voor de hulpverleners in het team.
Alarmknop bij oplopende spanning tijdens het werk
De kans bestaat immers dat een hulpvrager tijdens een gesprek agressief of dreigend gedrag vertoont. Gelukkig gaat het niet vaak mis, maar veel medewerkers van wijkteams geven aan dat sinds de uitbraak van de Corona epidemie het aantal agressie en geweldsincidenten merkbaar stijgt. Hiermee stijgt de spanning die medewerkers ervaren tijdens het werk en daalt in sommige gevallen het werkplezier. Daarom nemen steeds meer teams aanvullende maatregelen om de veiligheid van de medewerkers te vergroten. Zij rusten de teamleden uit met mobiele alarmknoppen, waarmee discreet hulp kan worden ingeroepen als een situatie uit de hand loopt.
Preventief aan de slag met persoonsalarmering
Als je als teamlid tijdens het werk wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag dan is het voor je persoonlijke veiligheidsgevoel heel belangrijk om te weten dat je altijd snel iemand kunt waarschuwen. Het is daarom ook zeker niet zo dat een draagbare alarmknop alleen maar van toegevoegde waarde is als er regelmatig incidenten zijn. Het risico op escalaties is tijdens het werk van een sociaal- of maatschappelijk hulpverlener reëel. Een goed werkend alarmsysteem draagt daarom concreet bij aan de veiligheid.
Hoe werkt mobiele alarmering binnen een sociaal team in de wijk dan?
Organisaties die hun medewerkers op huisbezoek laten gaan kiezen er vaak voor om een alarmmelding op te laten volgen door een alarmcentrale. Die kan, als dat nodig is, direct de politie aansturen. Zo zijn de teamleden verzekerd van hulp. Het alarmeren werkt dan als volgt:
De bedreigde medewerker drukt op de alarmknop. Enkele seconden later wordt de melding ontvangen in een gecertificeerde alarmcentrale. De centralist opent onmiddellijk een audioverbinding via de alarmknop en kan live meeluisteren met de situatie. Indien dat nodig is wordt de politie via een directe lijn aangestuurd naar de locatie die automatisch met het alarm is meegestuurd.
We kunnen toch ook 112 bellen bij agressie?
In veel onveilige situaties is het mogelijk om weg te lopen en daarna de politie te bellen. Toch komt het in de praktijk meer dan eens voor dat de uitweg wordt versperd, of het geweld dusdanig explosief is dat het niet mogelijk is om een telefoon te pakken en te bedienen. Bovendien kan dit de boosheid van de bedreiger vergroten. Het is dan belangrijk om met één discrete handeling een hulpverzoek te kunnen versturen. Daarna heb je je handen weer vrij om te de-escaleren en/of jezelf in veiligheid te brengen.
Hebben andere sociale wijkteams ook een alarmknop?
Secure2Go loopt voorop in de markt als het gaat om deze techniek en de betrouwbaarheid van mobiele alarmering voor professionals. De afgelopen jaren hebben meerdere wijkteams voor onze dienstverlening gekozen en hun teamleden met een draagbare noodknop uitgerust. Vraag ons gerust om een referentie.
Waar moeten we op letten als we een betrouwbare alarmeringsoplossing zoeken?
Niet alle oplossingen die in de markt worden aangeboden zijn even betrouwbaar. Een app op een telefoon heeft bijvoorbeeld nadelen ten opzichte van een fysieke alarmknop. Bij een oplossing waarmee je via een appje je collega’s waarschuwt is het niet zeker dat die direct gelezen wordt. En alarmoplossingen voor senioren blijken vaak niet adequaat te werken in gewelds-situaties. De beste manier om de kwaliteit van een persoonlijk alarmsysteem voor professionals te beoordelen is om te kijken of de leverancier beschikt over het keurmerk ‘Mobiele beveiliging van personen’ van Kiwa.
Is zo’n alarmknop persoonsgebonden?
Nee hoor. Je kunt de alarmknoppen rouleren binnen een team. Zo hoef je er nooit meer af te nemen dan strikt noodzakelijk. Vaak wordt er daarom onderscheid gemaakt tussen medewerkers die vaak risicovolle bezoeken afleggen en medewerkers die dat maar heel soms doen. De eerste groep krijgt dan een persoonlijke alarmknop en de tweede groep deelt er één of meerderen voor de momenten waarop zij een huisbezoek moeten afleggen waarbij het veiligheidsrisico niet helemaal goed is in te schatten.
Maar ons team doet helemaal geen huisbezoeken
Als je burgers ontvangt op een steunpunt in een wijkgebouw of een andere spreekruimte dan is het nog steeds belangrijk dat er genoeg hulp gewaarschuwd kan worden als een gesprek uit de hand loopt of een bezoeker onverwacht geweld gebruikt. Daarvoor bieden we Teamalarm aan. Een zeer betrouwbare alarmknop die je heel eenvoudig draadloos kunt installeren onder een tafel of balie. Het alarmbericht kan vervolgens op allerlei manieren worden verstuurd. Bijvoorbeeld als spraakbericht naar verschillende telefoons van collega’s, naar een intern paging-systeem, maar ook als back-up naar de alarmcentrale zodat de politie snel aangestuurd kan worden als dat nodig is.
Een mobiele alarmknop lijkt ons wel wat, hoe nu verder?
Wij komen graag met je in contact. We horen graag hoe jullie werken en op welke manier jullie verwachten met een draagbaar alarmsysteem te gaan werken. Met die informatie maken we een aanbieding op maat en we kunnen een demonstratie inplannen. Dat kan online, of we komen bij jullie langs. Als jullie kiezen voor een onlinedemonstratie sturen we vooraf een aantal demo-alarmknoppen toe zodat jullie ze tijdens de demonstratie live in handen hebben en kunnen bedienen.
Neem gerust contact op met onze adviseurs via 026-8200263 of via het contactformulier hieronder.
Vraag een offerte aan
Je gegevens worden via een beveiligde SSL verbinding verstuurd
en niet opgeslagen in deze website.