zorg en hulpverlening

Wees voorbereid op agressie in de forensische zorg. Vertrouw op onze mobiele persoonsalarmering.

Veiligheid in de forensische zorg

Veiligheid in de forensische zorg is een actueel en belangrijk onderwerp. Professionals in de forensische zorg worden in het werk dikwijls geconfronteerd met agressief gedrag van cliënten of patiënten. Dan is het belangrijk om te kunnen vertrouwen op een systeem om collega’s of hulpverlenende instanties snel in te kunnen schakelen.

Secure2Go biedt diverse oplossingen om snel en onopvallend, overal en altijd te kunnen alarmeren. Binnen de muren van de organisatie of instelling, maar ook daarbuiten tijdens ambulante werkzaamheden.

Met één druk op de alarmknop komt een verbinding met een gecertificeerde alarmcentrale tot stand. Direct daarna zal een getrainde centralist de juiste hulp inschakelen. Ook interne alarmering naar collega’s, middels ‘paging’ of spraakberichten, is mogelijk. Deze functie kan door het indrukken van de alarmknop geactiveerd worden.

Hoe kan ik veilig werken in de forensische zorg?

Veilig werken in de forensische zorg is een belangrijk en actueel thema. Het risico op agressie of dreiging is immers inherent aan de doelgroep waar mee gewerkt wordt.

In het rapport Forensische zorgen uit 2018, in opdracht van onder andere DJI en GGZ Nederland, wordt geconcludeerd dat risico’s voor medewerkers en cliënten in de forensische zorg door diverse oorzaken toenemen.

Uit alle gesprekken die wij in het kader van dit onderzoek hebben gevoerd en uit de enquête onder 800 professionals uit de forensische zorg komt naar voren dat professionals in de sector een duidelijke ontwikkeling op uitkomstmaten zien die zorgen geeft; een stijgend aantal incidenten en een stijgend aantal heropnames. Bron: (Ministerie van J&V, 2018)

Het is daarom belangrijk dat de organisatie een goed agressieprotocol heeft. Agressietrainingen en risico taxatie instrumenten zijn hier een belangrijk onderdeel van. Dit maakt dat professionals voorbereid en zelfverzekerd hun werk kunnen doen. Een agressie incident is echter nooit uit te sluiten helaas. En hoe goed voorbereid een professional ook is, het kan hem of haar ook overkomen. Op dat moment is het belangrijk om te kunnen vertrouwen op een gebruiksvriendelijke alarmknop om snel hulp in te kunnen schakelen.

Hoe werkt een alarmknop in geval van dreiging of agressie?

Een alarmknop moet in geval van dreiging of agressie altijd onder handbereik zijn. Daarom wordt de alarmknop meestal op het lichaam gedragen door de professional. Bijvoorbeeld met een riemclip aan de riem, of in een jas- of broekzak. Door het compacte formaat van de knop hij zeer geschikt om onzichtbaar te dragen.

Als de medewerker geconfronteerd wordt met dreiging of agressie, komt er met één druk op de noodknop een meeluisterverbinding tot stand met een gecertificeerde alarmcentrale. De ervaren en getrainde centralist luistert dan binnen 30 seconden mee via een hoogwaardige microfoon in de alarmknop. Op basis van wat de centralist hoort, of na het horen van een afgesproken codewoord, wordt de overeengekomen hulp ingeschakeld.

Doorgaans zal de politie aangestuurd worden nadat de centralist de alarmmelding heeft geverifieerd. Ook kan er interne hulp in de organisatie ingeschakeld worden. Bijvoorbeeld van eigen bewaking of een agressie-interventieteam.

Hoe betrouwbaar is de werking van de persoonsalarmering?

KIWA Logo FCBetrouwbaarheid van de werking van een persoonlijk alarmsysteem is uiterst belangrijk. Het kan namelijk over mensenlevens gaan. Daarom beschikt Secure2Go sinds 2017 over de KIWA-certificering ‘mobiele beveiliging van personen’.

Voor deze certificering wordt Secure2Go jaarlijks op meer dan tachtig punten gecontroleerd door keuringsinstituut KIWA. Onderwerpen zijn onder andere redundancy (aanwezigheid van back-up netwerken), gegevensverwerking in het kader van de AVG en continue bewaking van de connectie tussen de alarmknoppen en het netwerk.

Door de hoge standaard is Secure2Go op dit moment de enige aanbieder van alarmeringssystemen voor personen in Nederland die over deze certificering beschikt.

Kan ik een alarmknop ook in de ambulante forensische zorg gebruiken?

De mobiele alarmknoppen van Secure2Go worden al volop in de ambulante forensische zorg gebruikt. Ambulante professionals in de forensische zorg komen namelijk vaak achter de voordeur in de leefomgeving van de cliënt. Omdat het van tevoren nooit zeker is hoe een huisbezoek zal verlopen, in welke omstandigheden de client verkeerd, of wie er nog meer aanwezig kunnen zijn in de woning, is het belangrijk dat de professional kan vertrouwen op een goed werkende alarmknop.

De alarmknoppen van Secure2Go zijn daarom uitgerust met nauwkeurige GPS-functie voor ambulante medewerkers. In combinatie met een eenvoudige huisbezoek tool wordt zo tot achter de voordeur de locatie bepaalt van de professional.

Op het moment dat de medewerker de knop indrukt, komt de verbinding tot stand met de gecertificeerde alarmcentrale. Op dat moment is alle info over de gebruiker, de locatie, en de aard van de werkzaamheden beschikbaar voor de centralist.

De centralist verifieert de dreiging door te luisteren naar de geluiden die hij via de knop hoort, of door het afgesproken codewoord wat door de medewerker genoemd wordt. Na verificatie van de dreiging zal de centralist de politie aansturen. Dus zeker voor ambulante medewerkers biedt Secure2Go zeer betrouwbare oplossingen om de veiligheid in de forensische zorg te vergroten.

Is spreekkamer alarmering mogelijk met de alarmknoppen van Secure2Go?

Spreekkamer alarmering is zeer goed mogelijk met de alarmknoppen van Secure2Go. Veel forensische zorg organisaties beschikken over spreekkamers waarin gesprekken met cliënten worden gevoerd. Het is ook dan erg belangrijk dat er gealarmeerd kan worden wanneer er sprake is van dreiging of agressie. Dit is heel goed in te richten met de systemen van Secure2Go.

Naast de mogelijkheid van het dragen van de alarmknop op het lichaam, kan er ook een remote button onder de tafel bevestigd worden die een alarmknop elders in de spreekkamer activeert.

Hierop kan er onderlinge paging in gang worden gezet. Collega’s ontvangen dan een tril- en geluidsignaal met schermbericht op hun eigen alarmknop, of een spraakbericht op de (mobiele) telefoon.

Daarnaast kan het alarmsignaal ook naar de alarmcentrale gestuurd worden. Van daaruit zal de juiste hulp na verificatie aangestuurd worden.

Deze oplossing is ook zeer geschikt om baliemedewerkers in de forensische zorg uit te rusten met een alarmeringssysteem. Er kunnen namelijk tot wel vijf remote buttons aan een alarmknop gekoppeld worden.

Zijn de alarmknoppen van Secure2Go onderling te gebruiken?

De compacte alarmknoppen van Secure2Go zijn zeer geschikt om onderling te gebruiken. Dit wordt paging genoemd. Op het moment dat een professional de alarmknop indrukt, zullen collega’s op hun eigen alarmknop een tril- en geluidsignaal ontvangen. In het scherm van de knop verschijnt de naam van de spreekkamer, balie, of medewerker die de knop heeft ingedrukt, zodat collega’s snel ter plaatse kunnen gaan om ondersteuning te bieden.

Deze functie kan ook bestaan naast het verbinden met de alarmcentrale. Zo kunnen collega’s in de directe nabijheid van de medewerker eerste assistentie verlenen, en kan de centralist van de alarmcentrale snel de politie aansturen indien dit nodig is. Er kan ook onderling gemeld worden middels een duidelijk spraakbericht via een oproep op de vaste of mobiele telefoon.

Hoe snel is de hulp ter plaatse na het indrukken van de alarmknop?

Het is belangrijk dat hulp snel ter plaatse is na het indrukken van de alarmknop. Na het drukken komt de melding als overval-alarm binnen bij de alarmcentrale. Dit betekent dat deze met prioriteit direct wordt aangenomen. Binnen uiterlijk 30 seconden na het indrukken zal de centralist meeluisteren. In de praktijk is dit binnen 20 seconden.

Zodra de ervaren centralist de melding heeft geverifieerd door het horen van agressie of het afgesproken codewoord, belt hij rechtstreeks naar de juiste meldkamer van de politie. De centralist deelt alle beschikbare informatie over de locatie, wat hij/zij gehoord heeft, en de informatie over de medewerker wat al bekend is bij de alarmcentrale. De meeluisterverbinding blijft constant open staan, en deze kan ook doorgeschakeld worden naar de politie. De centralist blijft net zo lang betrokken, totdat de politie ter plaatse is en de regie heeft overgenomen.

Hoe snel de politie ter plaatse is, is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de beschikbaarheid van eenheden en de locatie waar de politie naar toe moet.

Welke organisaties in de forensische zorg gebruiken de alarmknoppen van Secure2Go?

Steeds meer organisaties in de forensische zorg maken gebruik van de dienstverlening van Secure2Go. Onder andere verlofbegeleiders, ambulant werkers, groepswerkers, medewerkers van FACT teams en behandelaars vertrouwen op de persoonsalarmering van Secure2Go.

Omdat de alarmknoppen meestal onzichtbaar worden gedragen, zijn wij als Secure2Go terughoudend met het online publiceren van wie onze klanten zijn. Deze discretie vinden wij erg belangrijk. Uiteraard is het mogelijk om je in contact te brengen met gebruikers van onze systemen in de forensische zorg, zodat je betrouwbare referenten informatie kunt opvragen. Neem daarvoor geheel vrijblijvend contact met ons op.

Hoe weet ik of Secure2Go de juiste oplossing heeft voor mijn organisatie?

Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat Secure2Go voor jullie organisatie kan betekenen. Zoals je gelezen hebt zijn er heel veel mogelijkheden om de veiligheid van professionals in de forensische zorg te vergroten. Wij denken graag met je mee om tot een geschikte oplossing te komen.

Tevens stellen wij onze whitepaper gratis beschikbaar, waarin veel nuttige informatie en inzichten staan om tot een weloverwogen beslissing te komen.

Bronnen:
​Ministerie van J&V. (2018). Forensische Zorgen. Den Haag: Ministerie van J&V.

Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Vragen? Sjoerd helpt je graag verder!

Vraag een offerte aan

* Verplichte velden