over ons

Agressie hoort niet thuis in de praktijk. Zorg dat je alarm kunt slaan met een alarmknop.

Veiligheid voor huisartsen

Veiligheid voor huisartsen en medewerkers van gezondheidscentra en huisartsenposten is een belangrijk onderwerp. We zien met regelmaat berichten in de media over agressie tegen huisartsen, assistenten en praktijkondersteuners. Dit beeld wordt bevestigd door recent onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten. Het rapport Geweld op het werk tegen zorgverleners (2019) laat zien dat maar liefst 2 van de 3 doktersassistenten te maken heeft gehad met een vorm van dreiging of geweld.

Bijna twee op de drie doktersassistenten (62%) heeft de afgelopen twee jaar te maken gehad met geweld. Deze doktersassistenten zijn voornamelijk werkzaam in huisartsenpraktijken en huisartsenposten.

Het geweld gaat dan om schelden en dreigen, maar ook om spugen, vernielen, slaan, schoppen en dreigen met bijl, mes of vuurwapen. In een aantal gevallen moest zelfs de politie eraan te pas komen.
Bron: (NVDA, 2019)

Daarom is het belangrijk om te kunnen vertrouwen op een alarmeringssysteem om collega’s of politie snel in te kunnen schakelen. Secure2Go biedt diverse oplossingen om op een discrete manier altijd en overal te kunnen alarmeren. Binnen de muren van de praktijk of huisartsenpost, maar ook daarbuiten tijdens huisbezoeken.

Met één druk op de alarmknop komt een verbinding met een gecertificeerde alarmcentrale tot stand, waarna een getrainde centralist de juiste hulp in kan schakelen. Ook interne alarmering naar collega’s is mogelijk. Dit kan door middel van ‘paging’ of met spraakberichten. Zo wordt de veiligheid en het veiligheidsgevoel van huisartsen en medewerkers in de praktijk enorm vergroot.

Cube veiligheid-huisartsenzorg zwarte knop

Veilig werken voor huisartsen in de praktijk

Iedere huisarts en medewerker van de praktijk wil graag veilig werken. Het is namelijk voor niemand fijn om er alleen voor te staan in een agressieve of bedreigende situatie. Werken achter de receptie, alleen werken met een patiënt in een spreek- of behandelkamer, of het afleggen van een visite. Het zijn situaties die soms gevoelens van onveiligheid geven.

Als je weet dat je eenvoudig en snel hulp kunt inschakelen van collega’s, beveiligers of hulpdiensten, zal het je veiligheidsgevoel vergroten tijdens je werk.

Met een veilig gevoel prettig werken

Met een veilig gevoel werk je prettiger. Dan is er ruimte voor groei en inzet van je kwaliteiten. Onderzoek heeft uitgewezen dat medewerkers zich veel veiliger voelen als ze weten dat ze hulp kunnen inroepen als ze in een ongewenste situatie terecht komen.

Een voorwaarde hiervoor is een betrouwbaar, bereikbaar en gebruiksvriendelijk alarmeringssysteem. Een systeem wat niet afhankelijk is van wifi dekking of van een smartphone. Een andere belangrijke voorwaarde is dat er na een assistentieverzoek ook daadwerkelijk hulp komt. Als je deze zaken organisatorisch en technisch goed wilt borgen dan staan wij voor je klaar.

De juiste hulp met het juiste systeem

Op het moment dat je het nodig hebt, wil je de juiste hulp met het juiste systeem kunnen oproepen. Daarom bieden wij verschillende alarmknoppen aan. De Secure Cube of de Secure Card zijn discreet draagbare alarmknoppen die bruikbaar zijn in de praktijk en tijdens huisbezoek. En met de draadloze ‘Remote Button’ onder het bureau of de balie ben je ervan verzekerd dat een alarmknop altijd onder handbereik is.

Binnen in de praktijk alarmeer je je collega’s op een discrete manier zodat ze je al in een vroeg stadium van het ongewenste gedrag kunnen bijstaan. Zo kan verdere escalatie vaak worden voorkomen.

Collega’s worden gealarmeerd door middel van een onderlinge ‘pager oproep’ of een spraakbericht naar de telefoons van je collega’s. Ga je op visite, dan kom je na je alarmmelding direct in contact met één van de ervaren centralisten in onze particuliere alarmcentrale. De centralist luistert live met je mee en zal de hulp sturen die nodig is. Via de noodknop ziet de centralist nauwkeurig je locatie. Hierdoor werk je zowel binnen als buiten de muren van de praktijk met hetzelfde systeem, dag en nacht.

Betrouwbaarheid is essentieel

De betrouwbaarheid van onze dienstverlening is essentieel. Hat kan immers om mensenlevens gaan. Dat realisaren wij ons heel goed. De persoonlijke alarmeringssystemen van Secure2Go voldoen daarom aan de strenge kwaliteitseisen van Kiwa. Wij worden daarvoor jaarlijks op meer dan 80 onderdelen van onze dienstverlening gecontroleerd.

‘Het is cruciaal dat mensen in nood echt op hun noodknop kunnen vertrouwen. De kwaliteit van de aanbieders verschilt enorm door de invulling van de dienstverlening. Daarom ontwikkelde Kiwa de certificering ‘Mobiele Beveiliging van Personen’. We hopen dat dit een bijdrage levert aan de professionalisering van de markt.’
Peter Voshol – Kiwa NCP Fire,Safety en Security

De vraag is dus niet óf ons systeem werkt, maar vooral hoe ons systeem een optimale bijdrage kan leveren aan jullie veiligheid. Onze adviseurs gaan daar graag met jullie over in gesprek. Welke apparatuur is voor jullie het meest praktisch om te gebruiken en wie moet er, op welke manier, gewaarschuwd worden bij een alarm.

Ook helpen we jullie met het opstellen van een protocol, zodat de persoon in nood de garantie heeft dat er altijd, dag en nacht hulp komt. Zo kan iedereen met een veiliger gevoel aan het werk.

Gratis toolbox speciaal voor huisartsen en praktijkmanagers

Speciaal voor jullie hebben wij een gratis toolbox ontwikkeld. Hierin kun je lezen hoe je met elkaar een integraal beleid kunt maken en de juiste maatregelen tegen agressie en geweld kunt nemen. Zo dragen wij bij aan meer veiligheid voor huisartsen en de medewerkers in de praktijk.

Bronnen:
NVDA. (2019). Geweld op het werk tegen zorgverleners. Utrecht: NVDA.

Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Vragen? Sjoerd helpt je graag verder!

Vraag een offerte aan

* Verplichte velden