In de praktijk deurwaarders

Deurwaarders dragen alarmknop tegen agressie

“Je neemt het risico niet weg, maar de alarmknop draagt wel bij aan het veiligheidsgevoel”

DEURWAARDERS DRAGEN ALARMKNOP TEGEN AGRESSIE

Een Brabants deurwaarderskantoor maakt al ruim 3 jaar gebruik van de agressiealarmering van Secure2Go. De alarmknop wordt
door de organisatie gezien als een extra veiligheidsmaatregel voor hun deurwaarders. De deurwaarders dragen de handzame alarmknop dan ook altijd bij zich als zij op pad gaan.

EEN VEILIGE WERKPLEK ONDERWEG

Het thema veilig werken wordt steeds belangrijker voor werkgevers. Zo ook voor dit gerechtsdeurwaarderskantoor. De teamleider klantgroep van de organisatie legt uit: “Uiteindelijk ben je er als werkgever verantwoordelijk voor dat de werknemer op een zo veilig mogelijke plek zijn of haar werk kan doen. Het nadeel van het werk dat wij doen is dat je in de meeste gevallen onaangekondigd en alleen bij iemand voor de deur staat of zelfs naar binnen gaat. Op het moment dat er dan een incident is, heb je vaak niet de tijd en mogelijkheid om een telefoon te pakken om hulp in te schakelen. We hebben er lang over nagedacht hoe we dit op konden lossen. Eerst hebben we geprobeerd intern een oplossing te zoeken, maar dit bleek niet de juiste weg. Vervolgens zijn we verder gaan kijken. We stelden onszelf de vraag: ‘Hoe kunnen we onze deurwaarders zo veilig mogelijk laten werken?’ De oplossing bleek een alarmknop.”

AGRESSIE WORDT ALS NORMAAL ERVAREN

Deurwaarders krijgen in de meeste gevallen te maken met verbale agressie. Dat is echt een veel voorkomend probleem volgens de teamleider:
“Het gevaar zit hem in het feit dat de agressie waarmee onze deurwaarders te maken krijgen, op den duur als normaal wordt ervaren. Eigenlijk is het abnormaal gedrag waar altijd tegen moet worden opgetreden. In het verleden werden aangiftes regelmatig niet opgepakt omdat er te weinig bewijs zou zijn. Daarom vragen wij onze medewerkers om ieder incident bij ons te melden. Zo hebben we beter zicht op de omvang van het probleem, proberen we meer draagvlak te creëren bij de politie en kunnen we tijdig bijstand vragen aan onze beroepsorganisatie, de KBvG. De deurwaarder moet aan de deur gewoon zijn werk kunnen doen en dit met wederzijds respect. Als er al een incident is, dan moet je de impact die dit op de deurwaarder heeft niet onderschatten. Als werkgever moet je dan voldoende nazorg bieden omdat de gevolgen op de langere termijn veel groter kunnen zijn.”

VEILIGHEID BEGINT VAAK BIJ JEZELF

Deurwaarders van dit kantoor hebben nog niet vaak te maken gehad met een incident waarbij zij de alarmknop daadwerkelijk moesten activeren. Voor de deurwaarders is het wel prettig dat zij terug kunnen vallen op het discrete alarmsysteem als er zich toch een incident voordoet. “Uiteindelijk begint de veiligheid bij deurwaarders zelf, maar je hebt niet alles zelf in de hand. Wij hebben onze deurwaarders met een alarmknop gefaciliteerd en verlangen dan ook dat zij de alarmknop altijd bij hebben”, stelt de teamleider.

“Ik ben zelf vanaf 2004 deurwaarder en ik kan het aantal keren dat ik met agressie te maken heb gehad op één hand tellen. Daarvan was één keer echt
fysiek. Het is ook hoe jij als deurwaarder zelf aan de deur staat. Zoek het conflict niet op en probeer uit de discussie te blijven. Daarmee kan een agressie incident wellicht voorkomen worden en slaag je ook in je ambtelijke taak waar je op dat moment voor komt. Voel je jezelf niet veilig dan moet je ook je grenzen kunnen aangeven. Eens in de twee jaar krijgen onze deurwaarders een agressietraining, hier leren ze tijdig en veilig uit een situatie te stappen“, zegt de teamleider. “Maar dat is natuurlijk geen garantie dat dit in de praktijk altijd lukt.”

GEBRUIKSVRIENDELIJK EN EEN MEERWAARDE

Twee deurwaarders van dit deurwaarderskantoor deden mee aan een pilot via de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). Op basis van de bevindingen tijdens de pilot besloot het bedrijf te gaan samenwerken met Secure2Go. Voornamelijk omdat de medewerkers het alarmsysteem als zeer gebruiksvriendelijk ervaarden. “Ik zou ieder ander gerechtsdeurwaarderskantoor aanraden om ook te gaan werken met een alarmsysteem van Secure2Go. De maatschappij verhardt en door de problemen die er op dit moment spelen zijn de lontjes soms erg kort. Je bent als werkgever uiteindelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van je werknemers. Dat moet je heel serieus nemen. Daarom moet iedere deurwaarder snel en discreet hulp kunnen inroepen als dat nodig is. Daarvoor is een mobiele alarmknop gewoon de beste oplossing”, zegt de teamleider overtuigend.

HOE VEILIG WERKT UW ORGANISATIE?

Veel gerechtsdeurwaarderskantoren in Nederland maken al gebruik van de alarmeringssystemen van Secure2Go. Als je benieuwd bent op welke manier de oplossingen van Secure2Go bij kunnen dragen aan de veiligheid van jouw medewerkers, dan gaan we graag met je in gesprek. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.

Disclaimer –De organisatie en de medewerker in dit artikel worden bewust niet met naam en toenaam genoemd. De alarmeringsoplossing wordt namelijk discreet gebruikt. Uiteraard kunnen we je op verzoek rechtstreeks in contact brengen met deze organisatie.

Contact from circle

Vraag een offerte aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Je gegevens worden via een beveiligde SSL verbinding verstuurd
en niet opgeslagen in deze website.