Mobiele noodknop zorgt voor snelle hulp tijdens escalaties

“De hulp is er sneller dan als je 112 belt.”

Mobiele noodknop zorgt voor snelle hulp tijdens escalaties

Peter Stegeman, forensisch verpleegkundige bij het Levensloopteam van Transfore, weet uit recente ervaring hoe belangrijk een noodknop kan zijn. “De hulp is er sneller dan als je 112 belt,” vertelt hij.

Transfore, een zorginstelling in het oosten van het land, biedt een doorlopende keten van zorg. Ze verbinden de reguliere geestelijke gezondheidszorg (ggz) met de forensische ggz en werken samen met partners in beide velden. Daarnaast dragen ze bij aan maatschappelijke veiligheid. Het werk van een forensisch verpleegkundige is intensief en uitdagend, maar ook uiterst belangrijk en bevredigend voor degenen die gedreven zijn om slachtoffers te helpen en bij te dragen aan het rechtssysteem. In het voorjaar van 2024 raakt Peter betrokken bij een ernstig agressie-incident.

SLECHTNIEUWSGESPREK

Op een dinsdagmiddag wordt Peter gevraagd om bij een slechtnieuwsgesprek met een dakloze cliënt te assisteren. De man zal horen dat hij niet meer welkom is bij de opvang vanwege zijn gedrag. Dit soort gesprekken kunnen snel escaleren, dus Peter rijdt vanuit Enschede naar Doetinchem om zijn collega te ondersteunen.

Bij aankomst escaleert de situatie snel. Stoelen vliegen door de lucht en meerdere daklozen bemoeien zich ermee. De sfeer is grimmig. Met één druk op de noodknop schakelt Peter hulp in. “Binnen twee minuten hoorde ik de sirenes al,” zegt Peter. De aanwezigheid van de politie kalmeert de man enigszins en Peter brengt hem naar een aparte kamer waar de politie hem kan meenemen.

"Dat gaf de doorslag om direct de politie in te schakelen"

Een medewerker van de centrale vertelt later: “Toen de verbinding tot stand kwam, hoorde ik iemand roepen ‘ik maak je dood’. Dat gaf de doorslag om direct de politie in te schakelen.” De politie behandelt de oproep met grote spoed. Als even later vanuit de opvang ook 112 wordt gebeld, is de politie al bijna ter plaatse. 

“Wij werken nu zo’n 1,5 jaar met Secure2Go. Voorheen moesten we de centrale receptie bellen als we op cliëntbezoek gingen. Als we ons na een uur niet afmeldden, werd er contact gezocht,” legt Peter uit. “Er was eens een zoekactie voor een collega die zich niet had afgemeld, maar die rustig in de bioscoop zat. Nu, met de Secure2Go alarmknoppen, is dat verleden tijd.”

"Nu kan ik jou wel beschermen, maar jij mij niet!"

Peter, met zijn achtergrond in een TBS-kliniek en jarenlange ervaring als forensisch verpleegkundige, benadrukt het belang van de noodknop. “Als je de noodknop niet bij je hebt, ga ik niet met je mee. Want nu kan ik jou wel beschermen, maar jij mij niet als er iets gebeurt,” zegt hij vaak tegen collega’s. Zo staan ze voor elkaar klaar in escalerende situaties.

HOE VEILIG WERKT JOUW ORGANISATIE?

Steeds meer zorgorganisaties in Nederland en België maken gebruik van agressiealarmering van Secure2Go. Een agressie-incident komt vaak onverwacht en op zo’n moment wil je er niet lang alleen voor staan. Waar binnen de muren van de organisatie vaak collega’s of beveiligers hulp kunnen bieden is het juist de politie die het beste kan helpen als de situatie escaleert tijdens een huisbezoek.

Wil je weten hoe Secure2Go de veiligheid en het veiligheidsgevoel van jouw medewerkers kan vergroten? Neem dan contact met ons op.

Contact from circle

Vraag een offerte aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Je gegevens worden via een beveiligde SSL verbinding verstuurd
en niet opgeslagen in deze website.