Beveiligingsadvies voor zorgmedewerkers

In 2020 werkten er volgens het CBS 1,4 miljoen mensen in de zorgsector. Het gaat hierbij om werkenden in de wijkverpleging tot aan medewerkers in de jeugdzorg. De zorgsector is met dit eerdergenoemde aantal een van de grootste werkgevers van Nederland. Tegelijkertijd kampt deze sector met een groot personeelstekort. De vraag naar zorgpersoneel neemt de komende jaren naar verwachting alleen maar toe. Tijdens de coronapandemie, maar ook daarvoor al, werd duidelijk dat werken als zorgmedewerker een zwaar beroep is. De oorzaak van personeelstekorten komt o.a. doordat er veel zorgprofessionals uitvallen. De redenen lopen vaak uiteen, maar variëren van fysieke tot aan mentale klachten.  Veilig werken is binnen deze sector dan ook een belangrijk thema. Het woord ‘veilig’ dekt hiermee ook gelijk een brede lading. Zorgpersoneel moet zich namelijk altijd veilig voelen op de werkvloer, maar zij moeten ook veilig hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Je kunt er dus op twee manieren naar kijken, maar je bent als werkgever in de zorg altijd verplicht om de werknemers veilig te laten werken. Een goedwerkend alarmsysteem waar je als zorgmedewerker op kunt vertrouwen draagt zichtbaar bij aan de veiligheid van medewerkers.

Veilig werken binnen alle disciplines

De zorgsector kent veel verschillende disciplines. Van werken in een GGZ-instelling tot de maatschappelijke dienstverlening. De professionals die werkzaam zijn binnen deze sector doen hun werk met veel passie.  Veiligheid is een belangrijk en actueel thema. Medewerkers in deze sector worden regelmatig, en zelfs bovengemiddeld vaak, geconfronteerd met grensoverschrijdend of intimiderend (onbegrepen) gedrag. Daarom is het van groot belang dat er procedures zijn voor alarmering met inzet van collega’s en/of politie.

Vergroot de veiligheid en het veiligheidsgevoel met een alarmsysteem

De alarmeringssystemen van Secure2Go zorgen voor een groter gevoel van veiligheid en het veiligheidsgevoel van de zorgmedewerker. Altijd en overal discreet kunnen alarmeren, wat voor werk je ook doet en waar je ook bent.

Door het indrukken van een alarmknop ontstaat er een verbinding met onze gecertificeerde alarmcentrale. Daarna kan een ervaren centralist snel de juiste hulp inschakelen. Ook interne alarmering is mogelijk. Door middel van ‘paging’ of spraakberichten worden collega’s op de hoogte gebracht van het alarm. Zij kunnen dan snel assistentie bieden.

Als een medewerker te maken krijgt met een dreigende of agressieve situatie, kan hij of zij de alarmknop indrukken. Hierna komt er binnen 30 seconden een meeluisterverbinding tot stand met onze alarmcentrale. Een ervaren centralist luistert mee en beoordeelt de situatie. Voordat de centralist de politie mag aansturen, zal de melding geverifieerd moeten worden.

Hoe werkt de verificatie?

Voor de verificatie van een alarm zijn er twee opties. De eerste is dat de centralist geluiden hoort die duiden op agressie of geweld. De tweede optie is dat de gebruiker van de knop het codewoord onder dwang uitspreekt. Als een van deze twee opties van toepassing zijn wordt de politie aangestuurd.

Buiten de twee genoemde opties vanuit de alarmcentrale, is het ook mogelijk om interne alarmering in gang te zetten. Hiermee kunnen bijvoorbeeld collega’s worden opgeroepen. Voor iedere organisatie kan Secure2Go passend maatwerk leveren.

Alarmeren tijdens een huisbezoek

Als je wijkverpleegkundige bent, in de thuiszorg werkt of als pgb-hulp bij mensen aan huis komt, dan wil je natuurlijk ook dat je veilig en discreet je werk kunt doen. De alarmknoppen van Secure2Go zijn uitermate geschikt om mee te nemen op huisbezoek. Daarom maken steeds meer zorgorganisaties de alarmknoppen van Secure2Go.

Je weet als zorgmedewerker nooit hoe je huisbezoek gaat verlopen en je kunt te maken met onverwachte situaties. Denk aan drugsgebruik of aanwezigheid van derden in een woning. Het is dan een geruststellende gedachte dat er vertrouwd kan worden op een gebruiksvriendelijke en discrete alarmknop.

De alarmknoppen zijn uitgerust met GPS-functie. In combinatie met onze slimme huisbezoek tool, is daardoor altijd de exacte locatie bekend in geval van alarm. Doordat de alarmknop makkelijk op het lichaam gedragen kan worden, is deze ook altijd binnen handbereik.

 

Spreek- of behandelkamer alarmering

Alarmering vanuit spreek- of behandelkamers is ook mogelijk met onze systemen. Medewerkers kunnen tijdens een gesprek of het uitvoeren van een behandeling geconfronteerd worden met agressie of dreiging vanuit onverwachte hoek. In deze gevallen is het fijn om te weten dat je met een druk op de knop kan alarmeren naar collega’s of de alarmcentrale.

Een medewerker kan het systeem onzichtbaar op het lichaam dragen. Maar de mogelijkheid is er ook om een discrete alarmknop onder de tafel aan te brengen. Deze zogenaamde ‘remote button’ activeert na indrukken de alarmknop die elders in de ruimte uit het zicht staat. Het doel van het alarm is dat er snel hulp komt van een collega of de hulpdiensten.

Onze remote buttons zijn ook bijzonder geschikt bij recepties of balies van zorgorganisaties.  Er kunnen namelijk tot wel 5 remote buttons aangesloten worden op een alarmknop. De medewerkers achter de balies zijn dikwijls het eerste aanspreekpunt voor binnenkomend bezoek. In het geval van een escalatie zullen zij dan ook als eerste moeten handelen.

Intern alarmeren

Met de alarmknoppen van Secure2Go kun je elkaar als collega’s ook onderling alarmeren. Dit kan op verschillende manieren. Deze optie is bijvoorbeeld toepasbaar bij woonvoorzieningen waar cliënten alleen of in groepen wonen. Nadat een medewerker de alarmknop heeft ingedrukt kunnen collega’s op verschillende manieren ingelicht worden.

De eerste manier is dat de collega’s door middel van paging de melding ontvangen door een tril- en geluidsignaal op hun alarmknop. In het scherm zien zij de locatie of naam van de melder. Ook kunnen collega’s worden gealarmeerd via een spraakbericht op de (mobiele) telefoon. Aanvullend is het ook mogelijk om de melding via sms of e-mail te versturen. Naast de interne alarmering naar collega’s kan de alarmmelding ook verzonden worden naar de alarmcentrale.

Hoe weet ik of Secure2Go de juiste oplossing heeft voor mijn organisatie?

Zoals je hebt gelezen, zijn er heel veel mogelijkheden om de veiligheid van professionals in de zorgsector te vergroten. Wij denken graag met je mee over de juiste oplossing voor jullie organisatie. Neem daarvoor gerust met ons op. Voor iedere situatie en vraag is een maatwerkoplossing beschikbaar.

Vraag informatie aan:

Wil je meer informatie? Of wil je een vrijblijvende afspraak maken met onze adviseurs? Vul het formulier in en je ontvangt z.s.m. een reactie van ons.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Inhoudsopgave