Om onze klanten en prospects goed te kunnen adviseren over persoonlijke veiligheid is het van belang dat onze adviseurs hun advies baseren op kennis van feiten en niet op aannames of verkeerde praktijkvoorbeelden. Daarom organiseren wij een aantal keer per jaar een kennissessie voor onze adviseurs. Deze keer stond de sessie in het teken van BHV. Want hoe zit dat nou? Wat staat daarover in de ARBO wet? Wat moeten werkgevers regelen? En hoe moet een BHV’er opgeleid zijn? Hoe verloopt de ideale ontruiming en welke procedures volgt een BHV team idealiter bij een incident?
BHV-expert Marieka Baars was als deskundige bij ons te gast en nam ons in een bevlogen, interactieve sessie mee door de regels, de mythes, de do’s en de dont’s van bedrijfshulpverlening. Marieka helpt bedrijven bij het organiseren van de BHV: van plan tot praktijk, ze heeft al bijna 10 jaar een de meest uitgebreide blogs over bedrijfshulpverlening in Nederland en geeft advies, consultancy en training over dit onderwerp. De ideale persoon dus om ons iets te leren.
Onze adviseurs zien in de praktijk heel veel verschillende manieren waarop een BHV organisatie werkt en wil communiceren. Dat is helemaal niet zo gek als je weet dat er in de wet ook helemaal geen vastomlijnde beschrijving staat voor een BHV-organisatie. Sterker nog: De minimale verplichtingen die een werkgever op het gebied van veiligheid heeft, staan vrijwel steeds aangeduid met de woorden: ‘Zodanig dat…’ Maar het moet natuurlijk wel allemaal ‘zodanig’ goed geregeld zijn dat bij een inspectie na een incident geconstateerd kan worden dat de werkgever er genoeg aan gedaan heeft om incidenten te voorkomen en de impact van incidenten zo veel mogelijk te verkleinen.
Vanaf nu kunnen wij je dus nog beter adviseren over hoe je als organisatie ‘zodanig’ zicht hebt op het welzijn van je alleenwerkers en hoe je onze oproepsystemen ‘zodanig’ kunt inzetten dat ze maximaal ondersteunen bij het beperken van de impact van incidenten. Dan vinden we altijd een goede oplossing die past bij de visie op veiligheid en het ambitieniveau van jullie organisatie.