Agressie in de thuiszorg

Intimidatie en agressief gedrag in de zorgsector. Het is de laatste jaren helaas een steeds weer terugkerend thema geworden. Medewerkers in de zorgsector hebben te maken met intimidatie, agressie of soms zelfs geweld. In de meeste gevallen hebben zorgmedewerkers te maken met verbale agressie, maar soms worden zij ook geconfronteerd met fysieke agressie

Vergroot de veiligheid

Als werkgever is het je taak om medewerkers hiervoor te behoeden, signalen op te vangen en waar nodig maatregelen te nemen. Als er tijdig maatregelen worden genomen, dan kan een incident worden opgemerkt door hulp te bieden of misschien zelfs worden voorkomen. Een alarmknop waarmee door thuiszorgmedewerkers discreet gealarmeerd kan worden vergroot de veiligheid en het veiligheidsgevoel tijdens het werk.

 

Cijfers agressie in de thuiszorg

De meeste zorgmedewerkers ervaren agressie of ander ongewenst gedrag door patiënten of cliënten. Bijna de helft van de zorgverleners werd geconfronteerd met zulk gedrag door familie of bezoekers van patiënten of cliënten, of door omstanders. 26 procent ervaart dit van collega’s of leidinggevende.

Als je specifiek naar de thuiszorg branche kijkt, dan ervaart zeventig procent van de medewerkers ongewenst of agressief gedrag van patiënten of cliënten. Veertig procent heeft hiermee te maken in de privésfeer en twintig procent ervaart dit van directe collega’s of leidinggevende

Verbale agressie door patiënten en cliënten komt het meeste voor, twee derde van de zorgmedewerkers heeft dit het afgelopen jaar meegemaakt. Maar ook fysieke agressie (richting, tegenover, naar 38 procent van de zorgmedewerkers), seksuele intimidatie (22 procent) en bedreiging of intimidatie (20 procent) komen voor. Dit blijkt uit cijfers van   het rapport ‘Agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer’.

Biedt medewerkers de mogelijkheid tot een alarmknop

Een thuiszorg medewerker werkt in een wijkteam en komt vooral bij mensen aan huis. Zij weten vaak niet hoe een bezoek verloopt, wat er zich achter de voordeur afspeelt of wie er nog meer in het huis is. Het is belangrijk dat je hier als werkgever goed op inspeelt en ook oog hebt voor datgene dat zich in het werkveld voordoet. Het is goed om een incident te voorkomen of escalatie te voorkomen. Biedt medewerkers de mogelijkheid tot een alarmknop.

Hoe werkt de alarmknop in geval van dreiging of agressie?

De alarmknoppen van Secure2Go kunnen simpel op het lichaam worden gedragen en zijn te bevestigen met een riemclip of karabijnhaak aan de riem, of in een jas- of broekzak. Het compacte formaat van de knop leent zich er goed voor om onzichtbaar gedragen te worden.

Als een thuiszorgmedewerker geconfronteerd wordt met agressie of geweld, dan komt er met één druk op de knop direct een meeluisterverbinding tot stand en luistert een getrainde centralist mee met de situatie.

Op basis van wat de centralist hoort, of na het horen van een afgesproken codewoord, wordt de juiste hulp ingeschakeld. Doorgaans zal de politie aangestuurd worden nadat de centralist de alarmmelding heeft geverifieerd.

Is de alarmknop ook tijdens huisbezoeken in te zetten?

De alarmknoppen van Secure2Go worden al volop in de thuiszorg gebruikt en zorgen voor vergroot veiligheidsgevoel als zij op huisbezoek gaan. De alarmknoppen van Secure2Go zijn daarom uitgerust met nauwkeurige GPS-functie voor ambulante medewerkers, die in combinatie met een eenvoudige huisbezoek tool, tot achter de voordeur de locatie bepaalt van de medewerker.

Vraag informatie aan:

Wil je meer informatie? Of wil je een vrijblijvende afspraak maken met onze adviseurs? Vul het formulier in en je ontvangt z.s.m. een reactie van ons.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Inhoudsopgave