Man die agressie vertoont aan keukentafel
Persoonsalarmering waar je altijd op kunt vertrouwen
  • Vergroot de veiligheid
  • Kiwa gecertificeerd
  • 24/7 persoonlijke ondersteuning
  • Exacte locatiebepaling, binnen en buiten

De rol van het Veiligheidshuis en de risico’s voor medewerkers

In Nederland zijn er ongeveer 30 zorg- en veiligheidshuizen. Deze veiligheidshuizen zijn verdeeld over verschillende regio’s. De partijen die samenwerken binnen het veiligheidshuis zijn gemeenten, politie, OM en jeugdzorg. In deze netwerkorganisatie werken justitie, zorg en bestuur samen bij de aanpak van complexe problematiek rond overlast, huiselijk geweld en criminaliteit. Door deze samenwerkingen binnen het sociaal domein is het mogelijk meer samenhang tussen de ketens te organiseren en de gezamenlijke activiteiten beter aan te laten sluiten op de lokale behoefte.

Tijdens jouw werkdag binnen het veiligheidshuis kun je te maken krijgen met incidenten zoals bijvoorbeeld cliënten die gewelddadig gedrag vertoond. Het is belangrijk dat er binnen een organisatie een goed agressiebeleid is en de medewerkers agressie- en de-escalatietraining volgen. Ondanks alle trainingen en voorzorgsmaatregelen kan het toch voorkomen dat je een keer hulp in moet schakelen van collega’s of eventueel de politie. Onze betrouwbare noodknop is hier de ideale oplossing voor.

Cijfers: agressie en geweld bij politieke ambtsdragers

Uit de Monitor Integriteit en Veiligheid uit 2022 blijkt dat het percentage politieke ambtsdragers bij decentrale overheden dat vanuit hun functie te maken had met agressie of geweld, is gestegen van 23% in 2014 naar 49% in 2022. Ook ernstige incidenten nemen in aantal toe.

Grafiek uit Rapport Monitor Integriteit en Veiligheid 2022

Bron: Rapport Monitor Integriteit en Veiligheid 2022

Hoe helpt Secure2Go medewerkers binnen het Veiligheidshuis?

Al meer dan 10 jaar ondersteunen wij medewerkers bij veiligheidshuizen met onze betrouwbare alarmeringsoplossingen. Onze systemen zijn speciaal afgestemd op de behoeften van deze medewerkers. Op welke locatie je je ook bevindt, wij hebben voor iedere situatie een passend systeem.
  • Discreet alarmeren
  • Betrouwbare apparatuur
  • Je krijgt een persoonlijke instructie
  • Integratie met bestaande systemen is mogelijk

 

Man die agressie vertoont aan keukentafel

Onze whitepaper agressiealarmering is de uitgelezen keuzehulp bij het selecteren van een betrouwbaar alarmeringssysteem voor medewerkers bij veiligheidshuizen die met agressie te maken kunnen krijgen.

Voorkant whitepaper agressiealarmering
Whitepaper Agressiealarmering

Deze whitepaper helpt je bij het maken van een keuze voor de juiste alarmeringsoplossing.

Download de whitepaper

Uiteraard geheel gratis!

Hoe werkt een alarmknop in een veiligheidsorganisatie?

Dat is heel simpel, je krijgt de beschikking over een alarmknop en met een eenvoudige druk op de knop wordt de juiste hulp ingeroepen van collega’s en/of onze alarmcentrale. Als je ambulant werkt of je beweegt door een locatie dan draag je de alarmknop discreet bij je. Voer je gesprekken in een werkkamer of werk je achter de ontvangstbalie dan wordt de alarmknop uit het zicht bevestigd op een vaste plaats.

De alarmmelding kan op diverse manieren naar collega’s worden verstuurd. Maar als er geen collega’s in de buurt zijn, als je op een afgezonderde locatie werkt, op huisbezoek bent of als de kans op heftige incidenten groot is dan adviseren we om de melding binnen te laten komen bij onze alarmcentrale. Zij mogen, als dat nodig is, direct de politie inschakelen. Meer informatie hierover vind je op onze Pro Connect pagina.

Onze adviseurs hebben in hun vorige baan zelf regelmatig te maken gehad met agressie en de gevolgen daarvan. Zij kunnen daardoor in overleg met jullie de juiste opvolging op maat inrichten. Zo leveren wij altijd een compleet werkend systeem waarbij jij en je collega’s volledig ontzorgd worden.

Ontmoet onze adviseur agressie alarmering
Uiteraard geheel vrijblijvend

Praktijkervaring: dreigende situatie tijdens een gesprek

Sara, medewerker bij het Veiligheidshuis

Tijdens een gesprek met een cliënt, die als lastig bekend stond, voelde ik me vanaf het begin onveilig. De cliënt werd steeds agressiever en ik zat in een kleine ruimte. Toen de cliënt het niet alleen bij schelden hield maar ook dreigend over de tafel leunde, hield ik mijn duim op mijn alarmknop. Toen hij opstond heb ik op de knop gedrukt zonder dat hij het door had. Binnen een minuut kwamen collega’s van het interventieteam naar me toe. Ik was even bang dat de cliënt hier alleen maar bozer om zou worden maar gelukkig is het gesprek toen toch nog op een rustigere manier voortgezet.

Niemand wil ooit in een situatie terechtkomen waarin de noodknop nodig is, maar het is cruciaal dat deze als het nodig is altijd functioneert. Daarom zorgen wij ervoor dat de werking van onze noodknoppen automatisch en continu wordt bewaakt, zodat je erop kunt vertrouwen wanneer het er echt op aankomt.