Met persoonsalarmering van Secure2Go ben je altijd voorbereid op agressie.
Veiligheid in beschermde en begeleide woonvormen
Veiligheid in beschermde en begeleide woonvormen is een belangrijk en actueel onderwerp. Dit staat dan ook bij veel organisaties hoog op de agenda. Het CBS laat in haar Werknemersenquête zorg en welzijn (2019) zien dat ongeveer 3 op de 4 professionals in de sector zorg en welzijn tijdens het werk te maken krijgt met een vorm van agressie. Dit wordt onderschreven door het Platform Arbeidsmarkt Jeugdzorg in haar Factsheet 2018.
In beschermde en begeleide woonvormen verblijven cliënten met zeer diverse achtergronden en hulpvragen. De problematiek van de bewoners of cliënten lijkt de laatste jaren ook toe te nemen. Hierdoor komt ook de veiligheid van de medewerkers meer in het geding. Daarom is het van groot belang dat professionals die werkzaam zijn in de diverse woonvoorzieningen, kunnen vertrouwen op hoogwaardige alarmeringssystemen. Daarmee kunnen zij snel hulp van politie of collega’s inschakelen wanneer dat nodig is.
Secure2Go biedt diverse oplossingen om snel en onopvallend, overal en altijd te kunnen alarmeren. Zowel binnen de muren van de woonvormen, als daarbuiten tijdens ambulante werkzaamheden. Met een druk op een discrete alarmknop wordt een gecertificeerde alarmcentrale, en/of collega’s snel ingeschakeld voor het leveren van de juiste assistentie.
Hieronder zullen wij de meest gestelde vragen beantwoorden. Zo weet je precies op welke wijze je de veiligheid van jullie medewerkers kunt vergroten.
Hoe kan ik veilig werken in beschermde en begeleide woonvormen?
Veilig werken in beschermde en begeleide woonvormen is belangrijk voor iedere professional die zich iedere dag weer opnieuw inzet voor het welzijn van anderen. Daarom is het belangrijk dat de organisatie beschikt over een goed agressiebeleid. Onderdelen van een dergelijk beleid zijn bijvoorbeeld weerbaarheidstrainingen en risico-taxatie instrumenten waarmee risico’s ingeschat kunnen worden.
Maar een agressie incident is helaas nooit te voorkomen, hoe goed voorbereid een professional ook is. Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel van de medewerkers in de diverse woonvormen te vergroten, bieden wij een zeer betrouwbaar alarmeringssysteem. Met een compacte en discrete alarmknop kan er altijd, overal, snel en efficiënt worden gealarmeerd, zodat de juiste hulp ingeschakeld kan worden. Wij bieden diverse mogelijkheden om dit voor jullie medewerkers mogelijk te maken.
Wat gebeurt er nadat ik op een alarmknop druk?
Nadat de noodknop wordt ingedrukt, ontstaat er onmiddellijk een verbinding met het platform van Secure2Go. Vanuit dit platform kunnen automatisch diverse scenario’s geactiveerd worden. Meestal gaat de alarmmelding naar onze gecertificeerde alarmcentrale. Binnen 30 seconden zal een getrainde centralist meeluisteren met de alarmknop.
Voordat de centralist de politie aan mag sturen, moet de melding geverifieerd worden. Dat kan op twee manieren. De eerste is dat de centralist geluiden hoort die duiden op dreiging, agressie, of een ander soort incident. De tweede manier is dat de medewerker die de alarmknop heeft ingedrukt, een afgesproken codewoord gebruikt. Na de verificatie wordt er rechtstreeks contact opgenomen met de politie. De centralist zal de politie vervolgens aansturen.
Naast de alarmering naar de alarmcentrale, kan het alarm ook intern doorgestuurd worden naar collega’s. Op deze manier weet de professional zeker dat er zo snel mogelijk hulp komt.
Kan ik er altijd op vertrouwen dat de alarmknop werkt?
De medewerker moet er altijd op kunnen vertrouwen dat de alarmknop werkt. Daarom is de alarmknop uitgerust met een multi-netwerk SIM kaart. Hierdoor is er automatisch altijd verbinding met het sterkst aanwezige mobiele netwerk. Ook de GPS-verbinding wordt continu bewaakt en ververst. Zo is altijd de meest actuele locatie bekend in het geval van een alarm.
Omdat het belangrijk is dat professionals altijd kunnen vertrouwen op de gegarandeerde werking van onze alarmeringssystemen, beschikt Secure2Go over het KIWA-certificaat ‘mobiele beveiliging van personen’. Dit betekent dat wij jaarlijks gecontroleerd worden op meer dan tachtig aspecten van onze dienstverlening. Te denken valt aan:
- Betrouwbare en storingsvrije apparatuur;
- Beschikbaarheid van back-up systemen (zogenaamde redundancy);
- Gegevensverwerking volgens de strenge eisen van de AVG.
Secure2Go draagt op deze manier met haar dienstverlening aantoonbaar bij aan de veiligheid in beschermde en begeleide woonvormen.
‘Het is cruciaal dat mensen in nood echt op hun noodknop kunnen vertrouwen. De kwaliteit van de aanbieders verschilt enorm door de invulling van de dienstverlening. Daarom ontwikkelde Kiwa de certificering ‘Mobiele Beveiliging van Personen’. We hopen dat dit een bijdrage levert aan de professionalisering van de markt.’
Peter Voshol – Kiwa NCP Fire, Safety en Security
Is een alarmknop ook op verschillende locaties te gebruiken?
Instellingen voor beschermd en begeleid wonen beschikken vaak over verschillende locaties. Medewerkers gaan hier op huisbezoek voor begeleidingsgesprekken of activiteiten. Op die momenten komt de medewerker achter de voordeur, in de leefomgeving van de client.
Tijdens deze ambulante werkzaamheden, buiten bereik en gehoor van collega’s, is het juist belangrijk dat de medewerker beschikt over een betrouwbaar en onopvallend alarmeringssysteem. Het is namelijk nooit te voorspellen in welke staat de client zich bevindt, en of er bijvoorbeeld anderen in de woning aanwezig zijn.
De noodknoppen van Secure2Go beschikken daarom over een nauwkeurige GPS-functie voor ambulante medewerkers. In combinatie met een eenvoudige huisbezoek tool, wordt daarmee tot achter de voordeur de exacte locatie bepaalt van de medewerker.
Door het compacte formaat van de knop is deze goed op het lichaam te dragen. Dat kan in een broek- of jaszak. Maar ook kan de knop met een riemclip of karabijnhaak aan een broeklus bevestigd worden. Wanneer de alarmknop ingedrukt wordt, komt een verbinding tot stand met de gecertificeerde alarmcentrale. Op dat moment is alle informatie over de locatie, de gebruiker, en de doelgroep beschikbaar voor de getrainde centralist. Na verificatie van de dreiging zal de centralist de politie aansturen.
Dus zeker ook voor ambulante medewerkers op verschillende locaties biedt Secure2Go betrouwbare alarmeringssystemen.
Is spreekkamer alarmering mogelijk met de alarmeringssystemen van Secure2Go?
In instellingen voor beschermd en begeleid wonen, wordt vaak gebruik gemaakt van spreekkamers. Omdat het nooit te voorspellen is hoe een gesprek zal verlopen, is het belangrijk dat er een goed werkend alarmeringssysteem onder handbereik aanwezig is. Op het moment dat er sprake is van agressie of dreiging, kan de medewerker op een discrete wijze alarm slaan. Hulp komt dan zo snel mogelijk ter plaatse.
Een medewerker kan in een spreekkamer een alarmknop discreet op het lichaam dragen. Daarnaast kan er ook gebruik worden gemaakt van een zogenaamde ‘remote button’. Deze button wordt onder de tafel bevestigd. De remote button activeert na indrukken een alarmknop die elders in de ruimte uit het zicht staat opgesteld.
Vervolgens wordt het alarm direct intern naar collega’s verstuurd. Dat kan door middel van paging of met een spraakbericht. Met paging ontvangt een collega een alarm- en trilsignaal op zijn of haar alarmknop. In het scherm verschijnt de informatie over de bron van het alarm.
Een spraakbericht is een automatisch bericht naar een (mobiel) telefoonnummer van een collega. Op iedere wijze is het onmiddellijk duidelijk voor de collega’s waar het alarm is gemaakt, zodat zij snel assistentie kunnen verlenen.
Naast de interne alarmering kan er ook voor gekozen worden om het alarmsignaal extern bij onze gecertificeerde alarmcentrale te laten binnenkomen. Deze oplossing met remote buttons is ook uiterst geschikt om baliemedewerkers uit te rusten met een betrouwbaar alarmeringssysteem. Er kunnen namelijk tot wel 5 remote buttons aan een alarmknop gekoppeld worden.
Hoe snel is de hulp ter plaatse na het indrukken van de alarmknop?
Het is belangrijk dat hulp snel ter plaatse is na een druk op de alarmknop. Na het indrukken komt de melding als overval-alarm binnen bij de alarmcentrale. Dit betekent dat deze met voorrang direct wordt aangenomen. De getrainde centralist luistert binnen uiterlijk 30 seconden mee via de kwalitatief hoogwaardige microfoon in de noodknop. In de praktijk is dit binnen 20 seconden.
Na verificatie belt de centralist rechtstreeks naar de meldkamer van de politie. Alle beschikbare informatie wordt gedeeld. Denk aan de locatie, wat de centralist gehoord heeft, en informatie over de organisatie die de alarmknop gebruikt. De meeluisterverbinding blijft constant open staan. Deze kan ook doorgeschakeld worden naar de politie. De centralist blijft meeluisteren, totdat de politie ter plaatse is en de regie over de melding heeft overgenomen.
De reactietijd van de politie is afhankelijk van meerdere factoren. Beschikbaarheid van eenheden en afstanden die afgelegd moeten worden spelen daarin mee.
Welke organisaties gebruiken de alarmknoppen van Secure2Go?
Diverse organisaties voor beschermd en begeleid wonen maken gebruik van de dienstverlening van Secure2Go. Vanwege het discrete karakter van de alarmknoppen, zijn wij als Secure2Go echter terughoudend met het online publiceren van wie onze klanten zijn.
Uiteraard is het wel mogelijk om je in contact te brengen met gebruikers van onze alarmsystemen in diverse instellingen voor beschermd en begeleid wonen. Op die manier kun je betrouwbare referenten informatie opvragen. Neem daarvoor gerust contact met ons op.
Hoe weet ik of Secure2Go de juiste oplossing heeft voor mijn organisatie?
Zoals je hebt gelezen, zijn er heel veel mogelijkheden om de veiligheid en het veiligheidsgevoel van professionals in de beschermde en begeleide woonvormen te vergroten. Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat Secure2Go voor jullie organisatie kan betekenen. Wij denken graag met je mee om tot een geschikte oplossing te komen.
Wij stellen ook graag onze gratis whitepaper beschikbaar. Hierin staan veel nuttige informatie en inzichten om tot een weloverwogen beslissing te komen.
Bronnen:
CBS. (2019). Werknemersenquête zorg en welzijn. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek.
- Vergroot de veiligheid
- KIWA gecertificeerd
- 24/7 persoonlijke ondersteuning
- Exacte locatiebepaling, binnen en buiten
Vraag een offerte aan
Je gegevens worden via een beveiligde SSL verbinding verstuurd
en niet opgeslagen in deze website.